۱۴۰۳/۰۵/۰۶
دیروز همین‌جا، هجدهم دی

چاپ وقایع اتفاقیه و مرگ مظفرالدین شاه قاجار (دیروز همین‌جا)

172 سال پیش در چنین روزی در سال 1229، نخستین شماره‌ «روزنامه‌ وقایع اتفاقیه» در تهران منتشر شد.
چاپ وقایع اتفاقیه و مرگ مظفرالدین شاه قاجار (دیروز همین‌جا)
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، هجدهم دی_62447888

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ یک‌شنبه هجدهم دی‌ماه 1401 خورشیدی، 294اُمین روز سال جاری، برابر است با پانزدهم جمادی‌الثانی 1444 هجری قمری و هشتم ژانویه 2023 میلادی.

172 سال پیش در چنین روزی در سال 1229، نخستین شماره‌ «روزنامه‌ وقایع اتفاقیه» در تهران منتشر شد.

نخستین شماره‌ این روزنامه در 5 ربیع‌الاول 1267 (برابر با 18 دی 1229) منتشر گردید. این روزنامه با نام یا با عنوان دیگرِ «روزنامجه‌ اخبار دارُالخِلافه‌ تهران» بر روی صفحه‌ اول نیز معرفی شده بود. انتشار «روزنامه‌ وقایع اتفاقیه» در راستای اهداف امیرکبیر صدر اعظم ناصرالدین شاه قاجار برای به انجام رساندن تغییراتی بنیادین در ایران و گام برداشتن در مسیر پیشرفت بود. اگرچه یک سال بعد از انتشار این روزنامه، امیرکبیر از صحنه‌ اداره‌ کشور کنار گذاشته شد، اما همچنان «روزنامه‌ وقایع اتفاقیه» به عنوان یکی از یادگارهای فرهنگی او، نقش خود را ایفا می‌کرد. «روزنامه‌ وقایع اتفاقیه» به خط نستعلیق چاپ می‌شد. این روزنامه، از شماره‌ 471 به بعد، با عنوان «روزنامه‌ دولت علّیه‌ ایران» منتشر می‌شد و تعداد صفحه‌های آن، از 4 تا 12 در تغییر بود.

                                                                           

116 سال پیش در چنین روزی در سال 1285، مظفرالدین شاه قاجار درگذشت.

او بعد از کشته شدن پدرش ناصرالدین شاه، در اُردی‌بهشت 1275 و پس از نزدیک به 40 سال ولایتعهدی، شاه شد و خود را از تبریز به تهران رساند. مظفرالدین شاه مردی ساده‌دل و کم‌سواد بود. این شاه قاجار مانند پدرش مشتاق سفر به اروپا بود. از همین رو در مدت 10 سال سلطنتش، 3 بار به اروپا سفر کرد. او به کشورهای روسیه، اتریش، سویس، آلمان، بلژیک، فرانسه، انگلستان، ایتالیا و ترکیه ـ که در آن زمان عثمانی گفته می‌شد ـ رفت.

                                                                       

مظفرالدین شاه، یک سال پس از پایان سفر سوم خود به اروپا، در 14 و درواقع 13 مرداد 1285، در بستر بیماری «فرمان مشروطیت» را امضا کرد. این فرمان دربرگیرنده‌ فرمان تشکیل مجلس شورا بود. در مهرماه 1285، نخستین دوره‌ مجلس شورای ملی در تهران گشایش یافت. مظفرالدین شاه نخستین قانون اساسی ایران را ـ که در دوره‌ اول مجلس تنظیم شده بود ـ در 8 دی 1285 امضا کرد و 10 روز بعد، در 18 دی 1285 در 54سالگی درگذشت. جنازه‌ مظفرالدین شاه قاجار در تكيه‌ دولت به امانت گذارده شد تا طبق وصيتش به كربلا حمل شود.

محقق، نویسنده و گوینده: آرش امجدی

              

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید