۱۴۰۳/۰۷/۲۷

بررسی شهرک اکباتان تهران

شهرک اکباتان از بزرگترین شهرک های ایران و خاورمیانه واقع در غرب تهران می باشد.
بررسی شهرک اکباتان تهران

به گزارش اخبارساخته ها؛ این شهرک یکی از بزرگترین و برجسته تریم پروژه های مسکونی در تهران است که به واسطه طراحی منحصر به فرد که دارد و زندگی اجتماعی پویا، جایگاه ویژه ای در میان محله های تهران دارد. این شهرک که در غرب تهران و منطقه ۵ شهرداری واقع شده است، یکی از نماد های اصلی معماری مدرن در ایران به شمار می رود و ترکیبی از زندگی اجتماعی و فرهنگی فعال را در دل خود جای داده است.

شهرک اکباتان کجاست؟

شهرک اکباتان در ناحیه ۶ منطقهٔ ۵ شهرداری تهران واقع شده و از غرب به نمایشگاه صنایع هواپیمایی، از شمال به اتوبان تهران کرج، از شرق به کوی بیمه شهرک آپادانا و از جنوب به بزرگراه شهید لشگری محدود می‌شود.

تاریخچه شهرک اکباتان

این شهرک در دهه ۱۳۴۰ شمسی و پیش از انقلاب اسلامی، به واسطه یک شرکت آمریکایی به نام استارت شاخته شد. این شرکت طرح های توسعه ای زیادی مانند دریاچه و شهربازی را دستور کار خود داشت اما در طول ۱۰ سال که صرف ساخته شدن این شهرک شد، نتوانستند تمام این دستورالعمل هارا اجرا کنند. بعد از اتمام این شهرک نظامیان در آن ساکن شدند و بعد از آن در سال ۱۳۵۶ این شهرک به کارمندان دولتی واگذار شد. بعد از انقلاب اسلامی نیز شرکت های عمران و نوسازی به ساخت و ساز در این شهرک ادامه دادند.

بافت شهرک اکباتان

این شهرک به ۳ فاز اصلی تقسیم می شود که هر کدام شامل مجموعه های از ساختمان های بلند و آپارتمانی است. برج ها و ساختمان های این شهرک با توجه به شرایط آب و هوایی و نیاز های اقلیمی ایران طراحی شده اند. این شهرک دارای ۳۳ بلوک و ۱۵ هزار و ۶۷۵ واحد است.

در ادامه به بررسی و معرفی فاز های مختلف این شهرک میپردازیم.

فاز یک اکباتان:

در فاز یک این شهرک، ۱۰ بلوک وجود دارد که به بخش ۶ و ۴ تقسیم می شود که ۴ بلوک شمالی و ۶ بلوک جنوبی دارد .

فاز دو اکباتان:

این فاز شهرک اکباتان شامل بلوک‌های ۱ تا ۲۰ است.

فاز سه اکباتان:

فاز سه شهرک اکباتان شامل بلوک‌های ۲۱ تا ۳۳ است. هر بلوک از چندین ورودی مجزا تشکیل شده است. تعداد طبقات در برخی از بلوک‌ها ۵ طبقه، برخی دیگر ۹ طبقه و ۱۲ طبقه و ۱۵ طبقه متغیر است. 

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید