۱۴۰۳/۰۲/۱۶
دیروز همین‌جا، بیست و پنجم مهر

آغاز احداث جاده هراز

68 سال پیش در چنین روزی در سال 1334، پروژه‌ ساخت راه میان تهران ـ آمل که به «جاده‌ هراز» معروف است، آغاز شد.
آغاز احداث جاده هراز
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 25 شهریور_91718939

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز شنبه بیست‌وپنجم شهریور ماه 1402 خورشیدی، یکصدوهشتادمین روز سال جاری، برابر است با شانزدهم سپتامبر 2023 میلادی و سی‌ام صفر 1445 هجری قمری.

68 سال پیش در چنین روزی در سال 1334، پروژه‌ ساخت راه میان تهران ـ آمل که به «جاده‌ هراز» معروف است، آغاز شد.

مسیرهای جزئی جاده هراز

هزینه‌ این پروژه 300 میلیون ریال پیش‌بینی شده بود. جاده‌ هراز یا جاده ۷۷ ، مهم‌ترین جاده تهران ـ مازندران و به عبارتی، کوتاه‌ترین مسیر تردد میان دو شهر تهران و آمل است. این جاده از دره‌ رود هراز می‌گذرد و نزدیک‌ترین راه اصلی به قله‌ دماوند است. کار ساخت جاده‌ هراز در 25 شهریور 1334 آغاز شد و در سال 1342 به اولین بهره‌برداری رسید و در طول سالیان بعد رفته‌رفته تکمیل گردید که هنوز هم ادامه دارد. جاده‌ هراز از حد فاصل دو شهر بومهن و رودهن از جاده‌ دماوند به فیروزکوه، منشعب شده و پس از عبور از شمال شهر دماوند، بالادست دره‌ مشاء، آبعلی، گردنه‌ امامزاده هاشم، پلور و یکی دو جای دیگر، لاریجان را پشت سر می‌گذارد و در نهایت به شهر آمل متصل می‌شود.

                                              

هراز؛ دومین جاده زیبای ایران

این جاده یکی از جاده‌های زیبا و تاریخی‌ جهان است که به انتخاب مردم ایران در سال 1389، بعد از جاده‌ چالوس، به عنوان دومین جاده‌ زیبای ایران برگزیده شده‌ است. پیچ‌های این جاده در مقایسه با جاده‌ چالوس کمتر است، اما احتمال خطر ریزش سنگ از کوه‌های جاده وجود دارد. برآورد شده است در ایام نوروز نزدیک به ۵ میلیون نفر، یعنی حدود سی‌درصد از مسافران نوروزی استان مازندران، از طریق این جاده وارد استان می‌شوند. حجم زیاد تردد در کنار ظرفیت کم جاده گاهی موجب به وجود آمدن ترافیکهای بسیار طولانی می‌شود. به همین لحاظ پروژه‌ چهارخطه کردن این جاده در دست اجرا بوده و تا حالا بخش زیادی از این جاده چهار خطه شده است.

                                        

طول جاده هراز، تونلها و جاهای دیدنی

جاده هراز به درازای 183 تا 200 کیلومتر، ۱۷ تونل دارد که مجموع آنها به 9 کیلومتر می‌رسد. طولانی‌ترین تونل با نام تونل امامزاده هاشم، ۳۲۹۰ متر طول دارد که با بهره‌برداری از آن در سال 1392، فاصله‌ ۲۱ کیلومتری منطقه‌ پلور در مازندران تا منطقه‌ آبعلی در استان تهران، به ۱۲ کیلومتر کاهش یافت. تونل وانا، تونل سیاه بیشه، تونل دوآب، تونل سیاه ‌بند، تونل شکرالله رود و تونل نورانی، چند تونل مهم دیگر این جاده است. همچنین بهمنگیر امامزاده هاشم با طول ۱۳۰۰ متر، در این جاده‌ قرار دارد. با رفتن به جاده‌ هراز می‌توانید از جاذبه‌هایی مثل آبعلی، آبشار شاهاندشت، آبشار نوا، آبگرم رینه‌ لاریجان، پلور و مناظر بسیار زیبای کم‌مانند دیدن کنید.

موزیک استفاده‌شده در این پادکست:

آلبوم: گوش 3

قطعه: گلشن

آهنگساز : مزدا انصاری

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید