۱۴۰۳/۰۲/۰۸
دیروز همین‌جا، سی‌ام شهریور

هشتادوچهارسالگی نوش‌آفرین انصاری

84 سال پیش در چنین روزی در سال 1318، نوش‌آفرین انصاری ـ کتابدار و از مفاخر فرهنگی ایران ـ به دنیا آمد.
هشتادوچهارسالگی نوش‌آفرین انصاری
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 30 شهریور_45228118

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز پنج‌شنبه سی‌ام شهریورماه 1402 خورشیدی، یکصدوهشتادوپنجمین روز سال جاری، برابر است با بیست‌ویکم سپتامبر 2023 میلادی و پنجم ربیع‌الاول 1445 هجری قمری.

84 سال پیش در چنین روزی در سال 1318، نوش‌آفرین انصاری ـ کتابدار و از مفاخر فرهنگی ایران ـ به دنیا آمد.

تحصیلات اولیه در کشورهای مختلف و تحصیل کتابداری در سویس

نوش‌ آفرین انصاری در 30 شهریور 1318 در سمیلای هندوستان متولد شد. پدرش ـ عبدالحسین مسعود انصاری ـ کارمند وزارت امورخارجه بود. او دوران کودکی و نوجوانی را به سبب شغل پدر، در کشورهای مختلف از جمله سوئد، افغانستان، هلند، بلژیک، پاکستان، شوروی، انگلستان، سویس و شهرهای رشت، تهران، اصفهان و شیراز سپری کرد و دوره‌های دبستان، دبیرستان و دانشگاه را در این کشورها و شهرها گذراند. نوش‌آفرین انصاری پس از بازگشت به میهن، مدتی در مجله‌ «راهنمای کتاب» به کار پرداخت. چندی بعد برای ادامه‌ تحصیل به سویس رفت. در آن ‌جا در رشته‌ «کتابداری» تحصیل کرد و در سال 1338 گواهی فوق دیپلم کتابداری گرفت. در این مدت، با دکتر کراوس ـ از بزرگترین مجموعه‌داران کتاب جهان ـ آشنا شد و با او در حراج‌های بزرگ کتاب شرکت کرد.

                                                                    

همکاری با شورای کتاب کودک و راه‌ندازی بخش فنی کتابخانه مرکزی

بانو انصاری در سال 1342 برای شماری از پایه‌گذاران «شورای کتاب کودک» از جمله؛ توران میرهادی، در «مدرسه‌ روش نو» کارگاه کتابداری برگزار کرد و از همین زمان با شورای کتاب کودک به همکاری پرداخت. نوش‌آفرین انصاری در سال 1343 راه‌اندازی بخش فنی کتابخانه‌ مرکزی دانشگاه تهران را بر عهده گرفت. مدتی نیز به کانادا رفت و در آن‌ جا موفق به دریافت دانشنامه‌ فوق لیسانس کتابداری شد. پس از بازگشت به ایران، از 1347 تا 1350 به تدریس پرداخت و پس از تشکیل گروه کتابداری در دانشگاه تهران، مدیریت این گروه را بر عهده گرفت.

                                                           

آثار مکتوب و افتخارات

از این چهره‌ پیشکسوت کتابداری تاکنون چند جلد کتاب و مقالات متعدد منتشر شده که از آن میان می‌توان کتاب‌های «تشکیل کتابخانه در روستا»، «مجموعه مقالات درباره‌ کتاب و کتابداری» و «مدخل تاریخ شرق اسلامی» را نام برد. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، به پاس سال‌ها خدمات علمی و فرهنگی، نوش آفرین انصاری را به عنوان یکی از مفاخر ایران‌زمین معرفی کرده است.

بانو نوش‌آفرین انصاری ـ کتابدار و از مفاخر فرهنگی ایران ـ امروز 84امین شمع زندگی را روشن می‌کند. «شورای شهر تهران» در زمستان 1400، خیابان شانزدهم خیابان جمال‌الدین اسدآبادی (یوسف آباد) را به نام استاد پیشکسوت کتابداری ـ نوش‌آفرین انصاری ـ نامگذاری کرد.

موسیقی استفاده‌شده در این پادکست:

آلبوم: از آب‌ها به بعد

آهنگساز: سیاوش کامکار

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید