۱۴۰۳/۰۲/۱۶
دیروز همین‌جا، بیست و ششم شهریور

واروژان؛ با عمر هنری کوتاه و کارنامه‌ای پربار

46 سال پیش در چنین روز در سال 1356، واروژان ـ آهنگساز و از بنیانگذاران موسیقی پاپ ایرانی ـ بدرود زندگی گفت.
واروژان؛ با عمر هنری کوتاه و کارنامه‌ای پربار
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 26 شهریور_10765217

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز یکشنبه بیست و ششم شهریورماه 1402 خورشیدی، یکصدوهشتادویکمین روز سال جاری، برابر است با هفدهم سپتامبر 2023 میلادی و اول ربیع‌الاول 1445 هجری قمری. 

46 سال پیش در چنین روز در سال 1356، واروژان ـ آهنگساز و از بنیانگذاران موسیقی پاپ ایرانی ـ بدرود زندگی گفت.

تحصیل موسیقی در ایران  و آمریکا

واروژ هاخباندیان با نام هنری واروژان، در سال 1315 در خانواده‌ای ارمنی در قزوین به دنیا آمد. دوساله بود که مادرش را ازدست داد. واروژان پس از پایان تحصیلات مقدماتی، وارد «مدرسه‌ عالی موسیقی تهران» شد. در آنجا موسیقی را زیر نظر استادانی چون «روبن گریگوریان» فراگرفت. پس از آن، با بورسیه‌ رادیو تلویزیون برای چهار سال به «مدرسه‌ عالی موسیقی آمریکا» رفت. در سال چهارم به ایران بازگشت و از آن‌جا که به او گفتند اگر بورسیه را جبران نکند نمی‌تواند فعالیتی داشته باشد، مجبور شد به مدت دو سال به اهواز برود و موسیقی تدریس کند. پس از این دو سال، واروژان به تهران بازگشت و برای برنامه‌ «زنگوله‌ ها» که به کشف صدا می‌پرداخت، شروع به آهنگسازی کرد.

                                                                                           

موفقیت واروژان در موسیقی پاپ و موسیقی فیلم

در دهه‌ پنجاه ذائقه‌ موسیقی جامعه کم‌کم به «موسیقی پاپ» گرایش پیدا می‌کرد و واروژان در این حوزه به فردی محبوب تبدیل شد. او پس از ساخت موسیقی برای یکی از فیلم‌های ساموئل خاچیکیان، علاقه‌مند به فعالیت در زمینه‌ «موسیقی فیلم» نیز شد، تا جایی که توانست آن را به صورت حرفه‌ای ادامه دهد. موزیک متن فیلم «حسن کچل» به کارگردانی علی حاتمی ـ که به‌عنوان اولین اثر موزیکال سینمای ایران شناخته شده ـ از کارهای واروژان است. او این اثر را به همراه بابک افشار، اسفندیار منفردزاده و پرویز اتابکی خلق کرد. واروژان توانست ترانه‌های خاطره‌سازی هم بیافریند که در حافظه‌ مردم ماندگار شده است. او در سال 1351 نیز در ساخت موسیقی فیلم موفق به دریافت «جایزه‌ سپاس» شد.

عمر هنری کوتاه با کارنامه‌ای پربار

واروژان بیش از 100 ترانه را آهنگسازی یا تنطیم کرد که بعضی از آنها به عنوان آهنگهای تأثیرگذار تاریخ موسیقی پاپ ایران شناخته می‌شوند. او در طول عمر هنری خود برای ۲۵ فیلم سینمایی و دو مجموعه‌ تلویزیونی موسیقی متن ساخته ‌است.

واروژان پس از حدود دوهفته بستری به علت سکته قلبی، در 26 شهریور 1356 در حالیکه 41 سال را پشت سر نگذاشته بود، شمع وجودش خاموش گشت و در گورستان ارامنه‌ تهران در خاک آرمید.

موسیقی متن مجموعه تلویزیونی «سلطان صاحبقران» را می‌شنوید که از آثار دل‌انگیز و البته متفاوت واروژان است.

موزیک استفاده‌شده در این پادکست:

موسیقی متن سریال «سلطان صاحبقران»

آهنگساز: واروژان

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید