۱۴۰۳/۰۲/۱۶
دیروز همین‌جا، بیست و هشتم شهریور

حسین شکویی؛ جغرافی‌دان و از چهره‌های ماندگار ایران

18 سال پیش در چنین روزی در سال 1384، حسین شکویی ـ جغرافی‌دان و از چهره‌های ماندگار ایران ـ بدرود زندگی گفت.
حسین شکویی؛ جغرافی‌دان و از چهره‌های ماندگار ایران
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 28 شهریور_21239469

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز سه‌شنبه بیست و هشتم شهریورماه 1402 خورشیدی، یکصدوهشتادوسومین روز سال جاری، برابر است با نوزدهم سپتامبر 2023 میلادی و سوم ربیع‌الاول 1445 هجری قمری.

18 سال پیش در چنین روزی در سال 1384، حسین شکویی ـ جغرافی‌دان و از چهره‌های ماندگار ایران ـ بدرود زندگی گفت.

حسین شکویی در سال 1312 در تبریز متولد شد. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در زادگاه خود گذراند. در 1334 به «دانشگاه تبریز» رفت و در رشته‌ تاریخ و جغرافیا به تحصیل پرداخت و در 1346 دانشنامه‌ فوق لیسانس گرفت. حسین شکویی به سبب کسب رتبه‌‌ اول در این دوره، «مدال درجه‌ یک فرهنگ» را دریافت کرد. همچنین از «دانشگاه میشیگان» آمریکا بورس تحصیلی گرفت  و به آن جا رفت. پس از مدتی به میهن بازگشت و در دانشگاه تبریز با درجه‌ استادیاری مشغول به کار شد. در 1357 موفق به گرفتن دانشنامه‌ دکتری از «دانشگاه استانبول» ترکیه شد. پس از این مرحله، 10 سال در دانشگاه تبریز تدریس کرد.

                                                   

دکتر شکویی در 1364 در تهران در «دانشگاه تربیت مدرس» به تدریس پرداخت. وی را می‌توان در ردیف نخستین پایه‌گذاران دوره‌ دکتری جغرافیا در دانشگاه تربیت مدرس و «بنیان‌گذار گروه جغرافیای دانشگاه شهید بهشتی» برشمرد. دکتر شکویی همچنین عضو «فرهنگستان علوم» جمهوری اسلامی ایران و هیأت رئیسه‌ «انجمن جغرافی‌ دانان ایران» و سرپرست «کمیته‌ جغرافیا» در وزارت فرهنگ و آموزش عالی و شورای عالی «سَمت» بود. وی در سال‌های 1372 و 1376 استاد نمونه‌ دانشگاه تربیت مدرس شد.

                                                                           

دکتر شکویی در طول دوران زندگی علمی خود، رساله‌ها (در سطح دکتری) و پایان‌نامه‌های (در سطح کارشناسی ارشد) زیادی را راهنمایی کرد. وی پس از سال‌ها تلاش علمی، به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار کشور در جغرافیا معرفی گردید.

دکتر حسین شکویی ـ جغرافی‌دان و از چهره‌های ماندگار ایران ـ در 28 شهریور 1384 در 72 سالگی در تهران شمع وجودش خاموش گشت و در قطعه‌ نام‌آوران بهشت زهرا در خاک آرمید.

موزیک استفاده‌شده در این پادکست:

آلبوم: Opium Moon

قطعه: When I See You Naked I Smell the Earth

آهنگساز : گروه موسیقی «افیون ماه»

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرات

  • Image
    ناشناس 4 ماه پیش پاسخ

    روحش شاد