۱۴۰۳/۰۲/۱۹
دیروز همین‌جا، بیست و سوم شهریور

هانیبال الخاص؛ نقاش، مجسمه‌ساز، منتقد و مدرس هنر، شاعر، مترجم و نویسنده‌

13 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۸۹، هانیبال الخاص بدرود زندگی گفت.
هانیبال الخاص؛ نقاش، مجسمه‌ساز، منتقد و مدرس هنر، شاعر، مترجم و نویسنده‌
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 23 شهریور_52786435

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز پنج‌‌شنبه بیست‌وسوم شهریور ماه 1402 خورشیدی، یکصد و هفتادوهشتمین روز سال جاری، برابر است با چهاردهم سپتامبر 2023 میلادی و بیست‌وهشتم صفر 1445 هجری قمری.

13 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۸۹، هانیبال الخاص ـ نقاش، مجسمه‌ساز، منتقد و مدرس هنر، مترجم و نویسنده‌ ایرانی ـ بدرود زندگی گفت.

آغاز فراگیری نقاشی، سفر به آمریکا و تحصیل در تصویرسازی و هنرهای تجسمی

هانیبال الخاص در سال ۱۳۰۹ در کرمانشاه از پدر و مادری آشوری به دنیا آمد. در ۱۴ سالگی برای اولین بار با رنگ روغن آشنا شد و بعدها نقاشی را به صورت جدی، نزد استاد «جعفر پتگر» دنبال کرد. الخاص پس از ۲ سال و نیم شاگردی نزد وی، به آمریکا رفت. در آن ‌جا مشغول تحصیل در رشته‌ پزشکی شد، اما آن را رها کرد و فلسفه و پس از آن نقاشی خواند. در آمریکا در رشته‌ تصویرسازی، دانشنامه‌ فوق لیسانس گرفت. سپس دوره‌های لیسانس هنرهای تجسمی و فوق لیسانس آن را در «انستیتو هنر شیکاگو» به پایان رساند.

                                                                            

آغازگریِ طراحی فیگوراتیو، تألیف، مدیریت گالری، نقاشی دیوار سفارت

هانیبال الخاص از نقاشان نوگرای معاصر ایران بود که بیش از ۳۵ سال از زندگی خود را در آموزش سپری کرد. او آغازگر «طراحی فیگوراتیو» در نقاشی نوگراست و یکی از نقاشان و مدرّسان تأثیرگذار هنری بر جریان هنر معاصر نقاشی بوده است. هانیبال الخاص چهار کتاب در زمینه‌ آموزش هنر تألیف کرده و برای ده‌ها کتاب طرح روی جلد کشیده است. وی عضو دوره‌های مختلف «دوسالانه‌ نقاشی معاصر ایران» در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ بود و مدت دو سال «گالری گیل گمش» را که از نخستین گالری‌های معاصر ایران بود، اداره کرد. چهار سال نیز در «روزنامه‌ کیهان» نقد هنری نوشت. الخاص بخشی از دیوارهای «سفارت آمریکا» در تهران را که توسط دانشجویان پیرو خط امام اشغال شد، با طرح و نگاره‌های ضد امپریالیستی نقاشی کرد.

                                                

بازگشت به آمریکا، ادامه کار نقاشی، ترجمه و شاعری به زبان آشوری

او در سال ۱۳۶۴ به آمریکا رفت و همچنان به دلمشغولی اصلی خود یعنی نقاشی پرداخت. افزون بر نقاشی، به ادبیات نیز توجه داشت. پدر و عمویش، هر دو از شعرای بنام زبان آشوری‌اند و او هم به پیروی از آنان شعر می‌گفت و در قالب بیت، دوبیتی، «هایکو»، قصیده و غزل شعر سروده است. ۱۵۰ غزل حافظ را نیز به «زبان آشوری»، با حفظ وزن و قافیه ترجمه کرده است.

هانیبال الخاص ـ نقاش، مجسمه‌ساز، منتقد و مدرس هنر، شاعر، مترجم و نویسنده‌ ایرانی ـ در ۲۳ شهریور ۱۳۸۹ در ۸۰ سالگی بر اثر بیماری سرطان شمع وجودش خاموش گشت.

موزیک استفاده‌شده در این پادکست:

آلبوم: آفرینش

قطعه: سوز و گداز

آهنگساز و نوازنده سنتور: جاوید افسری راد

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید