۱۴۰۳/۰۷/۲۷

نصب صفحات خورشیدی عمودی در استادیوم فوتبال برای تولید انرژی

مقامات نروژی به‌تازگی بزرگ ترین صفحات خورشیدی عمودی در جهان را در سقف استادیوم ملی فوتبال این کشور نصب کرد‌ه اند.
نصب صفحات خورشیدی عمودی در استادیوم فوتبال برای تولید انرژی

به گزارش اخبارساخته ها؛ با هدف تبدیل مکان‌های عمومی به فضای جدیدی برای تولید انرژی پاک و کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن، مقامات نروژی به‌تازگی بزرگ‌ترین صفحات خورشیدی عمودی در جهان را در سقف استادیوم ملی فوتبال این کشور نصب کرد‌ه‌اند.

در این روش، ۱۲۴۲ صفحه خورشیدی به شکل مربع‌های کوچک در سراسر بام استادیوم به صورت عمودی نصب شده است. این صفحات خورشیدی، دووجهی هستند و دو طرف فعال دارند که قادر به جذب انرژی خورشیدی است.

لازم به ذکر است که صفحات مذکور در نگاه اول، بسیار شکننده و آسیب‌پذیر به نظر می‌رسند اما قابلیت زیادی برای تبدیل نور خورشید به برق دارند. این صفحات به‌طور مستقیم رو به خورشید هستند و جهت آن‌ها از شمال به جنوب تنظیم شده است تا بیشینه نور خورشید را در زمان اوج مصرف در اوایل بعدازظهر، جذب کند.

این‌گونه جهت‌گیری موجب می‌شود در زمستان که قیمت برق بالاتر است، انرژی بیشتری توسط صفحات یادشده تولید شود. صفحات خورشیدی عمودی، از اثر سپیدایی (درصد بازتاب نور از سطح یک جسم) در فصل زمستان استفاده می‌کنند، بدین صورت که نشستن برف بین ردیف‌های آن‌ها، نور خورشید را در صفحات منعکس می‌کند و بازده انرژی را افزایش می‌دهد و صفحات به صورت بی‌وقفه به عملکرد خود ادامه می‌دهند.

این در حالیست که صفحات خورشیدی افقی هنگام مواجهه با برف یا طوفان، صدمه می‌بینند و نیاز به تعمیر یا پاکسازی دارند و بدین‌ترتیب، تامین انرژی برای چندین روز مختل می‌شود. گفتنی‌ست بازده صفحات خورشیدی عمودی در مقایسه با صفحات خورشیدی رایج، ۲۰ درصد بیشتر است و یک روش مناسب برای تامین انرژی در مناطق کم‌نور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید