۱۴۰۳/۰۵/۰۶
دیروز همین‌جا، نهم دی

این خانه قشنگ است، ولی ...

13 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۸۸، دکتر خسرو فرشیدوَرد درگذشت.
این خانه قشنگ است، ولی ...
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 9 دی.mp3

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز آدینه نهم دی‌ماه 1401 خورشیدی، 285اُمین روز سال جاری، برابر است با ششم جمادی‌الثانی 1444 هجری قمری و سی‌ام دسامبر 2022 میلادی.

13 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۸۸، دکتر خسرو فرشیدوَرد درگذشت.

خسرو فرشیدوَرد در سال ۱۳۰۸ در ملایر به دنیا آمد. تحصیلات خود را تا پایان دوره‌ دبیرستان در زادگاهش گذراند و ادامه‌ آن را در رشته‌ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران پی گرفت. در سال ۱۳۴۲ پس از دفاع از پایان‌نامه‌اش با عنوان «قید در زبان فارسی و مقایسه‌ آن با قیود عربی، فرانسه و انگلیسی»، دانشنامه‌ دکتری در زبان و ادبیات فارسی گرفت. دکتر فرشیدورد از سال ۱۳۴۳ به تدریس در دانشگاه اصفهان مشغول شد و از ۱۳۴۷ در دانشگاه تهران به تدریس در رشته‌ زبان فارسی و نقد شعر و متون فارسی پرداخت. او تا هنگام بازنشستگی استاد دانشگاه تهران بود.

استاد دکتر فرشیدورد به زبان‌های عربی و فرانسوی مسلط بود و با زبان‌های انگلیسی، پهلوی، اوستایی و پارسی باستان آشنایی کافی داشت. تخصص و مطالعات اصلی وی، «دستور زبان و نگارش فارسی» بود و در این زمینه دیدگاه‌های ویژه‌ای داشت. او در نقد ادبی و سبک‌شناسی نیز صاحب‌نظر بود. «جمله و تحول آن در زبان فارسی»، «دستور مختصر تاریخی زبان فارسی»، «دستور مفصل امروز بر پایه‌ زبان‌شناسی جدید» و «پژوهشی در دستور تاریخی زبان فارسی، فعل و گروه فعلی و تحول آن در زبان فارسی» از آثار وی است. دکتر خسرو فرشیدورد ـ استاد دانشگاه در زبان و ادبیات فارسی ـ در ۹ دی ماه ۱۳۸۸ در ۸۰سالگی در خانه‌ سالمندانی در شمال تهران شمع وجودش خاموش گشت.

زنده‌یاد خسرو فرشیدورد شعر نیز می‌گفت. یکی از سروده‌های زیبای وی غزلی است که به هنگام سکونت چندماهه در اروپا (اسپانیا) گفته است:

«این خانه قشنگ است ولی خانه‌ من نیست، این خاک چه زیباست ولی خاک وطن نیست

در پیکر گل‌های دلاویز شمیران، عطری است که در نافه‌ آهوی ختن نیست

آوارگی و خانه‌به‌دوشی چه بلایی است، دردی است که همتاش در این دیر کهن نیست

من بهر که خوانم غزل سعدی و حافظ، در شهر غریبی که در او فهم سخن نیست

پاریس قشنگ است ولی نیست چو تهران، لندن به دلاویزی شیراز کهن نیست

هرچند که سرسبز بود دامنه‌ آلپ، چون دامن البرز پر از چین و شکن نیست

این کوه بلند است ولی نیست دماوند، این رود چه زیباست ولی رود تجن نیست

این شهر عظیم است ولی شهر غریب است، این خانه قشنگ است ولی خانه‌ من نیست».

محقق، نویسنده و گوینده: آرش امجدی

تهیه‌کننده: انسیه سمیع‌پور

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید