۱۴۰۳/۰۲/۱۰
دیروز همین‌جا، دوم شهریور

تأسیس آژانس خبرگزاری پارس

89 سال پیش در چنین روزی در سال 1313، «آژانس خبرگزاری پارس» تأسیس شد.
تأسیس آژانس خبرگزاری پارس
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 2 شهریور_20571959

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز پنج‌شنبه دوم شهریور ماه 1402 خورشیدی، یکصد و پنجاه و هفتمین روز سال جاری، برابر است با بیست و چهارم آگوست 2023 میلادی و هفتم صفر 1445 هجری قمری.

 89 سال پیش در چنین روزی در سال 1313، «آژانس خبرگزاری پارس» تأسیس شد.

در 2 شهریور 1313، وزارت خارجه‌ ایران «خبرگزاری پارس» را در جایگاه یک مرکز خبری ملی و رسمی تأسیس کرد. برای مدت 6 سال این سازمان به انتشار اخبار ملی و بین‌المللی می‌پرداخت و روزی 2 بار بولتن خبری را به زبان‌های فارسی و فرانسه منتشر می‌کرد. این اخبار در میان ادارات دولتی و خبرگزاری‌های بین‌المللی در تهران و نیز در مطبوعات محلی توزیع می‌شد. در اردی‌بهشت 1319، «اداره‌ کل تبلیغات» تأسیس شد و «سازمان خبری پارس» به صورت بخشی وابسته به این تشکیلات درآمد.

                                                           

به تدریج، خبرگزاری‌های کشورهای خارجی اخبار و گزارش‌های خود را برای سازمان خبری پارس ارسال می‌کردند. همزمان این سازمان بازار خبری خود را در سطح جهان گسترش داد و در سال‌های بعد زیر نظر بخش‌های مختلفی چون وزارت فرهنگ، وزارت پست و تلگراف و تلفن، نخست‌وزیری و «وزارت اطلاعات و جهانگردی»  کار خود را ادامه داد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در دی ماه 1360، نام «خبرگزاری پارس» به «خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران» با نام مخفف irna (ایرنا) تغییر یافت. 

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید