۱۴۰۳/۰۲/۱۰
دیروز همین‌جا، ششم شهریور

خوشنویسی که ملک‌الشعرای بهار در نامه‌ای او را «میرعماد عصر» لقب داد

33 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۶۹، استاد علی‌اکبر کاوه ـ خوشنویس ـ بدرود زندگی گفت.
خوشنویسی که ملک‌الشعرای بهار در نامه‌ای او را «میرعماد عصر» لقب داد
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 6 شهریور_73291544

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز دو‌شنبه ششم شهریور ماه 1402 خورشیدی، یکصد و شصت و یکمین روز سال جاری، برابر است با بیست و هشتم آگوست 2023 میلادی و یازدهم صفر 1445 هجری قمری.

33 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۶۹، استاد علی‌ اکبر کاوه ـ خوشنویس ـ بدرود زندگی گفت.

علی‌ اکبر کاوه حقیقی در سال ۱۲۷۳ در شیراز زاده شد. او یکی از شاگردان عمادالکتّاب بود و در نستعلیق‌ نویسی به شیوه‌ استادش، تا جایی پیش رفت که ملک‌ الشعرای بهار در نامه‌ای او را «میرعماد عصر» لقب داد. استاد کاوه به دنبال دعوت یحیی قراگزلو (اعتمادالدوله) وزیر فرهنگ وقت، از وزارت دارایی که در آن سمت منشی مخصوص داشت،  به وزارت فرهنگ منتقل شد و سال‌ها در دبیرستان‌های تهران، از آن میان؛ دارالفنون، ثروت، سیروس، کالج، شاهدخت، شرف و علمیه، تا زمان بازنشستگی به تعلیم خط اشتغال داشت.

                                                                               

آثار خوشنویسی استاد کاوه، در سبکی مشخص و شناخته‌شده، آمیزه‌هایی چون نرمی و صافی و قوّت خطوط را داراست، به ویژه در سیاه‌مشق‌ها که قوت پنجه‌ استاد را به خوبی نشان می‌دهد و از سلامت و اعتدالی همه‌جانبه برخوردار است. استاد علی‌اکبر کاوه در بعد اخلاقی نیز آیینه‌ تمام‌نمای هنر خود بود. در مدت ۶۰ سال ممارست و ریاضتی که استاد کاوه در هنر خوشنویسی داشت، شاگردان بسیاری نیز تربیت کرد که سرآمدان آن‌ها خوشنویسان نامداری چون؛ نصرالله معین اصفهانی، عبدالله فرادی، حبیب‌ الله فضائلی، سیف‌ الله یزدانی، محمد سلحشور و علی راهجیری بوده‌اند.

استاد علی‌اکبر کاوه ـ خوشنویس ـ در ۶  شهریور ۱۳۶۹ در ۹۶ سالگی شمع وجودش خاموش گشت.

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید