۱۴۰۳/۰۲/۱۰
دیروز همین‌جا، هفتم شهریور

موسی معروفی؛ نوازنده‌ تار، مدرّس و روایتگر ردیف موسیقی دستگاهی ایرانی

۵8 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۴۴، موسی معروفی ـ نوازنده‌ تار، مدرّس و روایتگر ردیف موسیقی دستگاهی ایرانی ـ بدرود زندگی گفت.
موسی معروفی؛ نوازنده‌ تار، مدرّس و روایتگر ردیف موسیقی دستگاهی ایرانی
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 7 شهریور_29316423

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز سه‌شنبه هفتم شهریور ماه 1402 خورشیدی، یکصد و شصت و دومین روز سال جاری، برابر است با بیست و نهم آگوست 2023 میلادی و دوازدهم صفر 1445 هجری قمری.

۵8 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۴۴، موسی معروفی ـ نوازنده‌ تار و مدرّس و روایتگر ردیف موسیقی دستگاهی ایرانی ـ بدرود زندگی گفت.

موسی معروفی در سال ۱۲۸۶ در تهران زاده شد. در کنار تحصیلات سنتی، نواختن سه‌تار را آغاز کرد و از محضر استادان آن زمان بهره برد. یوسف صورتگر از عکاسان دربار ناصری، نخستین استاد او در سه‌تار بود. درویش خان ـ نوازنده‌ نامدار تار ـ دیگر استاد موسی معروفی بود. حسین‌خان هنگ‌ آفرین ـ صاحب‌منصب موزیک نظام ـ به او نت را آموخت، تا این‌که در مدرسه‌ کلنل وزیری معلومات علمی خود را تکمیل کرد. موسی معروفی ردیف موسیقی دستگاهی ایرانی را به نوازندگی سلیمان روح‌ افزا به یادگار گذاشته است.

                                                                                        

موسی معروفی ـ نوازنده‌ تار و ردیف‌دان ـ در ۷ شهریور ۱۳۴۴ در ۷۸ سالگی در تهران چشم از جهان فروبست. از آثار وی تک‌نوازی‌ها و همنوازی‌هایی همراه با ابوالحسن صبا، مشیر همایون شهردار، ادیب خوانساری و ضیاء الدین مختاری است که میان سال‌های ۱۳۰۷ تا ۱۳۲۷ بر روی صفحات گرامافون ضبط شده است.

موسیقی استفاده‌شده در این پادکست:

تکنوازی تار (آواز بیات کرد)

نوازنده: موسی معروفی

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید