۱۴۰۳/۰۲/۱۰
دیروز همین‌جا، یکم شهریور

روز بزرگداشت ابن سینا و روز پزشک

امروز، «روز بزرگداشت ابن سینا و روز پزشک» است.
روز بزرگداشت ابن سینا و روز پزشک
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 1 شهریور_68398188

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز چهار‌شنبه یکم شهریور ماه 1402 خورشیدی، یکصد و پنجاه و ششمین روز سال جاری، برابر است با بیست و سوم آگوست 2023 میلادی و ششم صفر 1445 هجری قمری. 

امروز، «روز بزرگداشت ابن سینا و روز پزشک» است. 

ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسین بن علی بن سینا، ملقب به «حجّة الحق» و معروف به «شیخ‌الرّئیس» و «بوعلیِ سینا»، از حکمای بزرگ و دانشمندان نامدار جهان و از پزشکان یگانه‌ جهان اسلام است. وی در سوم ماه صفر ۳۷۰ هجری در بلخ به دنیا آمد. از خردسالی به فراگیری دانش‌های زمان پرداخت، تا این‌که در جوانی علامه‌ دهر گردید و چنان در علم پیش رفت که استاد استادان خود شد و عمرش به بیست نرسیده بود که به مطالعه‌ علوم فلسفی همت گماشت.

                                                                   

بوعلی سینا به سبب معالجه‌ بیماری امیر نوح بن منصور سامانی، مقرّب پادشاه سامانی گردید. شیخ الرئیس از این فرصت استفاده کرد و به کتابخانه‌ دربار سامانی راه یافت. زندگی نه چندان طولانی او، فراز و نشیب‌هایی داشت که از زندان تا وزارت را دربرداشت. ابن سینا به زبان‌های فارسی و عربی تألیفات فراوان دارد که «دانشنامه‌ علایی»، «قانون در طب» و «شفا» از آن جمله‌اند.

ابوعلیِ سینا ـ دانشمند یگانه‌ همه‌ دوران‌ها در جهان اسلام ـ در سال ۴۲۸ هجری، در ۵۸ سالگی در همدان شمع وجودش خاموش گشت و در همان شهر در خاک آرمید.

در پاسداشت این پزشک نامدار، روز ۱ شهریور در ایران، «روز پزشک» نام‌گذاری شده است. بر اساس محاسبات گاه‌شماری، سوم صفر ۳۷۰ هجری ـ زادروز ابن سینا ـ برابر است با دوم شهریور ۳۵۹ خورشیدی.

موزیک استفاده‌شده در این پادکست:

موسیقی متن سریال «بوعلی سینا»

آهنگساز: فرهاد فخرالدینی

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید