۱۴۰۳/۰۲/۱۶
دیروز همین‌جا، دهم دی

از بنیان‌گذاری نظمیه نوین تهران، تا پایان مأموریت بنیان‌گذار آن

99 سال پیش در چنین روزی در سال 1302، با خروج ژنرال وستداهل سوئدی، امور نظمیه‌ تهران موقتاً به امیر اقتدار حاکم نظامی تهران محوّل گردید.
از بنیان‌گذاری نظمیه نوین تهران، تا پایان مأموریت بنیان‌گذار آن
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، دهم دی.mp3

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز شنبه دهم دی‌ماه 1401 خورشیدی، 286اُمین روز سال جاری، برابر است با هفتم جمادی‌الثانی 1444 هجری قمری و سی و یکم دسامبر 2022 میلادی.

99 سال پیش در چنین روزی در سال 1302، ژنرال وسته داهل سوئدی برکنار شد و امور نظمیه‌ تهران موقتاً به میرزا محمد خان امیر اقتدار (امیر لشکر) حاکم نظامی تهران محوّل گردید. وسته داهل سوئدی از 1292 ریاست نظمیه را بر عهده داشت.

ژنرال یالمارسن سوئدی ـ بنیانگذار ژاندارمری ایران ـ به دنبال درخواست دولت وقت برای استخدام مستشار در اداره نظمیه، ژنرال وسته داهل سوئدی را پیشنهاد کرد. کارآگاهی از پلیس استکهلم. صاحب‌منصبان ایرانی در آن زمان که خود را مافوق یک کارآگاه ساده سوئدی می‌دانستند، به مخالفت با وسته داهل برخاستند. تعدادی از آنها استعفا کردند و بقیه، حاضر به پذیرش الگوی وسته داهل نشدند. او نیز دست به تصفیه‌ای گسترده در اداره نظمیه زد و ده‌ها مأمور و صاحب‌منصب ایرانی را اخراج کرد. در دوران وسته داهل نظمیه شکل و شمایل دیگری به خود گرفت. او که قائل به تفکیک مسئولیت بود، اداره نظمیه مناطق غیر شهری را که در گیرودار قدرت‌طلبی و بسط نفوذ صاحب‌منصبان شکل گرفته بود، تعطیل کرد و حفظ امنیت این مناطق را به ژاندارمری سپرد.

 وسته داهل، روز یکم تیرماه ۱۲۹۲ تأسیس نظمیه نوین تهران («اداره جلیله پلیس دارالخلافه») را اعلام کرد. او به تربیت پلیس‌های آموزش‌دیده و افسران تحصیلکرده اهمیت فراوانی می‌داد. به دستور وسته داهل، در پادگان «باغشاه» و «یوسف آباد»، دو مرکز ویژه برای آموزش افسران نظمیه تشکیل شد. این دو مرکز، نخستین دانشگاه علوم انتظامی در ایران محسوب می‌شود. از افسرانی که در این شبه دانشگاه تربیت شدند، سرپاس رکن‌الدین مختاری رئیس شهربانی رضا شاه، سرپاس یحیی رادسر و سرپاس عبدالله سیف بودند که بعدها در دوره پهلوی اول، ریاست بخش‌های مختلف شهربانی را برعهده داشتند. از سوی دیگر، به دستور وسته داهل دو آموزشگاه هم برای آموزش پاسبان‌ها و درجه

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید