۱۴۰۳/۰۲/۲۹

شرط اعمال مالیات بر مسکن

در جهان ازمالیات به عنوان یک ابزار تنظیم‌گری استفاده می‌شود و در کنار این امر تامین منابع لازم برای اداره کشور مطرح است.
شرط اعمال مالیات بر مسکن

به گزارش اخبار ساخته ها؛ در جهان ازمالیات به عنوان یک ابزار تنظیم‌گری استفاده می‌شود و در کنار این امر تامین منابع لازم برای اداره کشور مطرح است. البته کنترل فاصله طبقاتی و کمک به قشر ضعیف نیز معمولا جزو برنامه‌های کشورهای مختلف بوده است .

تحقق درآمد مالیاتی، داده‌ها، سامانه‌ها و فرآیند‌ها و قوانین دقیق و پویا می‌طلبد. حتی تقدم و تاخر در قوانین و سامانه‌ها حیاتی است. در کشور ما دهه‌هاست قبل از تصویب و اجرای مالیات بر سوداگری، انواع مالیات‌ها از بخش مولد اقتصاد اخذ شده است و به همین دلیل سوداگری و دلالی پررونق و پرسود و کم‌ریسک و تولید پرریسک و کم‌بازده شده است. در کنار سوداگران و دلالان پرقدرت و پرنفوذ‌، رانت‌ها نیز روز به روز بیشتر شده و اصلاحات اقتصادی بسیار سخت خواهد شد .

در حوزه مسکن تولید‌کنندگان مخصوصا با هویت حقوقی مشمول مالیات هستند و انگیزه ایجاد شرکت و گسترش فعالیت محدود می‌شود؛ به عبارتی مالیات مشوق فعالیت‌های محدود، متفرق و چند‌هویتی شده است. البته موضوع مالیات مجموع عملکرد و رصد تراکنش‌های مالی هم به عنوان یک چالش گنگ و مجهول از فعالیت‌ها کاسته است و بخشی از مبادلات با تهاتر انجام می‌شود .

به نظر می‌رسد با تصویب مالیات برسوداگری و اجرای درست آن نقدینگی به سمت تولید مسکن حرکت کند. امید است با فشار مالیاتی به بخش غیرمولد جذابیت به بخش تولید بیشتر و بیشتر شود و مسکن از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شود.در ضمن ثبات اقتصادی، پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد و کاهش چالش‌ها در سطح بین‌المللی ضرورت اساسی در محقق شدن اهداف مالیاتی است .

تورم در بخش مسکن بیشتر ناشی از چشم‌انداز تورمی است و تقاضای واقعی و مصرفی با قدرت خرید مناسب بسیار کمتر است. سالی یک میلیون نفر به نیازمندان مسکن افزوده می‌شود و در مقابل ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد ساخته می‌شود اما مساله مهم این است هر سال به نیازمندان بدون قدرت خرید افزوده می‌شود و بخش اعظمی از این افراد متقاضی بالفعل که نه بلکه متقاضی بالقوه هم نیستند و شاید در ده‌ها سال آینده هم توان خرید نخواهند داشت. بخش مرفه هم نه تنها نیازی به مسکن ندارند بلکه انبوهی از واحدها را در تملک دارند و گاه به دنبال فروش و ترانسفر منابع به خارج کشور هستند. رشد شدید قیمت‌ها و عبور از سقف قیمت دلاری از یکسو و سیاست‌های انقباضی رکود‌ساز و کاهش شدید قدرت خرید دوره رکود با تورم را به ارمغان آورده است.

در چنین شرایطی و در جهت تقویت بخش تولید و عرضه باید ضمن ایجاد فشار مالیاتی از طریق مالیات برسوداگری و با ایجاد مشوق مالیاتی فضای لازم برای انگیزه‌های ساخت فزونی یابد. التهابات تورمی باعث شده سازندگان مسکن مثل دیگران به جای تولید مسکن به دلالی بپردازند چراکه هم سود بیشتری دارد و هم اینکه ریسک خرید زمین و مصالح در شرایط تورم  و ازدست دادن فرصت جایگزینی را نخواهد داشت. بنابراین ایجاد ثبات در اقتصاد و فضای سیاسی می‌تواند جلوی سود‌آوری مفت دلالی را  بگیرد و کسب سود فقط از طریق ایجاد ارزش افزوده ممکن خواهد شد .

 

تصویب قوانین با داده‌های ناقص و غیرقابل اتکا و سامانه‌های ناکارآمد مفید نیست، چرا که بخشی از واحدهای ساخته شده در طول سال‌های گذشته خالی است و برای چند صدهزار واحد اخطاریه صادر شده است . مالیات بر خانه‌های خالی مصوب ۱۳۵۳ به دلیل نبود داده‌های قابل اتکا هنوز کارآیی لازم را ندارد. پس لازمه تحقق اهداف ابزارهای مالیاتی داده‌محوری است و سامانه‌های پویا و قدرتمند می‌تواند اجرای دقیق، موثرو مقبول و مشروعی به همراه داشته باشد و ضمن افزودن بر عدالت مالیاتی مشوق‌های لازم را در جهت ساخت و ساز و تامین مسکن مردمان این سرزمین فراهم آورد.

 

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید