۱۴۰۳/۰۷/۱۴
دیروز همین جا، سیزدهم بهمن

هادی تهرانی؛ طراح و معمار نوآور در گستره بناها و ساخته‌های جهانی

69 سال پیش در چنین روزی در سال 1332، هادی تهرانی‌ ـ طراح و معمار ـ به دنیا آمد.
هادی تهرانی؛ طراح و معمار نوآور در گستره بناها و ساخته‌های جهانی
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 13 بهمن_27607909

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز پنج‌شنبه سیزدهم بهمن‌ماه 1401 خورشیدی، 319اُمین روز سال جاری، برابر است با یازدهم رجب 1444 هجری قمری و دوم فوریه 2023 میلادی.

69 سال پیش در چنین روزی در سال 1332، هادی تهرانی‌ ـ طراح و معمار ـ به دنیا آمد.

هادی تهرانی در 13 بهمن 1332 در تهران زاده شد. شش‌ساله بود که همراه خانواده‌ به آلمان مهاجرت کرد. تحصیلات مدرسه‌ای را در هامبورگ گذراند و از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۴ میلادی به ادامه تحصیل در رشته معماری در دانشگاه صنعتی براونشوایگ پرداخت. پس از فارغ‌التحصیلی به آموزش روی آورد و از سال ۱۹۸۹ میلادی به مدت دو سال در دانشگاه فنی آخن تدریس کرد. هادی تهرانی پیش از شروع کار معماری حرفه‌ای، فعالیت خود را به عنوان یک طراح مد در شهر کلن آغاز کرد. در سال ۱۹۹۱ میلادی همراه با دو تن از معماران خبره آلمانی به نام «ینز بوت» و «کای ریشتر» دفتر معماری BRT را در شهر هامبورگ تأسیس کرد و در سال ۲۰۰۳ میلادی شرکتی با نام هادی تهرانی ای جی، برای طراحی و ایده‌هایش بنیان گذاشت. او از سال ۱۹۹۹ میلادی عضو آکادمی هنر هامبورگ (به آلمانی: Freien Akademie der Künste Hamburg) است. هادی تهرانی همچنین شعب فعالیت‌های معمارانه خود را در مسکو، دبی و ابوظبی اداره می‌کند.

                                                                               

زندگی حرفه‌ای هادی تهرانی

پروژه‌هایی که نام هادی تهرانی بر روی آن‌ها ثبت شده، به صورت تخصصی و بدون در نظر گرفتن ملیت به اجرا در آمده است. ایستگاه راه‌آهن فرودگاه فرانکفورت آلمان و خانه‌ای واقع در کلن از پروژه‌های بین‌المللی او به شمار می‌رود. معماری و طراحی خاص و ویژه‌ای که در پروژه‌‌های هادی تهرانی به کار برده شده، نشانگر حرفه‌ای بودن تخصص اوست. او دفترهای مرکزی شرکت‌ها، ساختمان‌های آپارتمانی، فروشگاه‌های جهانی، ایستگاه‌های راه آهن، مجتمع‌های دولتی و دانشگاهی عظیمی را طراحی کرده است. کار او شامل طراحی فضای داخلی از قبیل غرفه‌‌های تجاری و نمایشگاهی، سالن مد، طراحی متریال و بسیاری موارد دیگر نیز می‌گردد. معماری و طراحی‌‌ای که به معنای واقعی کلمه مرزها را درنوردیده است. تهرانی معماری را به عنوان یک فرصت برای گسترش استانداردهای طراحی می‌داند. به همین دلیل است که کارهای خلاقانه‌اش در مقیاس جهانی ستایش شده است.

هادی تهرانی از استعداد و خلاقیت شگرفی در رشته خود بهره‌مند است. علاقه زیادی به کار‌های نشدنی دارد و مایل است در معماری، هرکار غیر ممکنی را ممکن کند. استفاده فراوان از شیشه در نمای ساختمان و طرح‌های مختلف، یکی از عوامل کلیدی موفقیت هادی تهرانی است. او معتقد است سه عامل در ساختمان بسیار مهم است: «نور، هوا و چشم‌انداز اتاق».  از این رو، سعی می‌کند با بکار بردن شیشه ساختمان را از نظر این عوامل به بالاترین سطح استاندارد برساند. در تمام پروژه‌‌های تخصصی و به ظاهر غیرممکن، از معماری طراحی شهری تا طراحی داخلی، تمام ترکیب‌بندی‌ها و عناصر به صورت هماهنگ با یکدیگر هستند.

طراحی‌ها و معماری‌های تهرانی

سازه‌ بزرگ و زیبای قوس برلین Berliner Bogen ، از کارهای جالب توجه تهرانی به شمار می‌آید. این سازه، ساختمانی کمانی‌شکل و تمام‌شیشه‌ای است. ارتفاع سازه ١٤٠ متر است و روی یک رودخانه ساخته شده است. ساختن روی زمین قوس برلین تا مدتی از نظر معمارها و متخصصان این زمینه، غیر قابل ساخت به نظر می‌رسید، اما تهرانی این غیرممکن را ممکن ساخت. قوس برلین در نهایت بهترین ساختمان تجاری جهان شناخته شد.

                                                

                                                                                         

یکی دیگر از کارهای شگفت‌آور تهرانی، تاسیس ساختمان اداری Doppelxx در هامبورگ است. این بنا در سال 2001 به عنوان بهترین ساختمان اداری جهان شناخته شد و برنده جایزه ویژه این رشته گردید.

                                              

ایستگاه راه آهن سراسری فرودگاه فرانکفورت نیز به عنوان نخستین ایستگاه راه آهن «با اصول معماری سبز» از کارهای ویژه تهرانی است که به شکل قابل توجهی به نماد شاخص شهری بدل گشته است‌. ایستگاه فرانکفورت که در سال ۱۸۸۸ میلادی تأسیس شده، به خطوط راه‌آهن سراسری آلمان (دویچه بان)، اینترسیتی ـ اکسپرس و متروی فرانکفورت وصل است.

                                             

مجتمع امیران زعفرانیه در خیابان سروستان زعفرانیه نیز از دیگر کارهای تهرانی است. این مجتمع با مساحت ۳۱۴۳ متر مربع و زیربنای 19654 متر مربع، در زعفرانیه تهران قرار دارد. ۱۹ طبقه دارد که ۱۳ طبقه آن مسکونی و روی زمین طراحی شده؛ در 24 واحد مسکونی با متراژهای 433 و 455 متر مربع. سه پنت هاوس هرکدام با متراژ ۸۸۷ متر مربع و 107 واحد پارکینگ دارد.                                                

هادی تهرانی همچنین از طراحان و معماران جزیره‌های نخلی دبی، و طراح و معمار بزرگ‌ترین پاساژ اروپاست. برای ساخت این پاساژ حدود چهارصد میلیون یورو اعتبار در نظر گرفته شده بود.

                                    ساختمان اداری داکلند در هامبورگ، کران هائوس؛ مجموعه ای از دو ساختمان اداری و یک ساختمان مسکونی در کلن با ایده از جرثقیل‌های بندری، دانشگاه زاید در ابوظبی، برج‌های رقص در هامبورگ، لودا آنتامونت در بمبئی، از دیگر آثار طراحی معماری هادی تهرانی است. او از زمان ایجاد دفتر معماری BRT بیش از چهل پروژه عظیم را طراحی و تأسیس کرده و در سه مسابقه از 28 مسابقه بزرگ جهانی که در زمینه معماری برگزار شده برنده بوده است. همچنین به عنوان داور فستیوال بزرگ طراحی آموزشی Design Educates Award آلمان فعالیت داشته است.

تهرانی مدیر خلاق گروه هادی تهرانی است

هادی تهرانی در مصاحبه‌ای در مورد رموز موفقیت خود گفته است: «من همه راه‌ها را به روی خودم باز می‌بینم و هیچ کاری از نظر من نشدنی نیست. من به محیط اطرافم توجه زیادی دارم. از آنها الگو گرفته و طرح‌های خود را ارائه می‌دهم. من تنها معماری هستم که در دفتر کارم کامپیوتر ندارم و به آن اعتقاد ندارم و فقط به هوش و توانمندی‌های ذهنی تکیه می‌کنم».

او همچنین درباره فلسفه آثارش گفته است: «من مرتباً با چالشی جامع برای عبور از مرزهای طراحی روبه‎رو می‌شدم. معماری شالوده اساسی یک ایده فضایی را فراهم می‌کند. فقط اجرای پیچیده یک ایده طراحی از کوچکترین جزئیات، تا ایجاد فضای هماهنگ با احساسات یا هویت کل شرکت‌ها، می‌تواند وظیفه بزرگ تحقق یک مفهوم جامع طراحی را حل کند».

هادی تهرانی افزون بر علاقه به طراحی بناها و سازه‌های عظیم، علاقه‌مند طراحی وسایل روزمره؛ از میز و صندلی گرفته تا کیف و فنجان است و در این زمینه استعداد فوق‌العاده‌ای دارد. او همه این وسایل را زیر ذره‌بین می‌برد و طرح‌هایی نو و بدیع ارائه می‌کند. یکی از ایده‌های جالبی که هادی تهرانی در ذهن دارد ساخت «وسایل اداری تاشو» است. به این صورت می‌توان از یک اتاق، در آن واحد هم به عنوان اتاق کار، هم اتاق خواب و هم اتاق نشیمن استفاده کرد؛ طوری که وسایل مورد نیاز هر کدام از این اتاق‌ها در یک چمدان جمع می‌شود و در صورت نیاز از آن استفاده گردد. هادی تهرانی در سال 1998 میلادی یک ساختمان برای خود ساخت و تمام وسایل آن را با سلیقه خودش طراحی کرد.

دوچرخه الکترونیکی، میز کنفرانس (تونت)، صندلی چرمی (والترنال)، آشپزخانه مدولار (پاگن پول)، چراغ‌ها (زوم تیبل/ لوییس پولسن)، نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های شاخص (کیتون) نیز، به فهرست آثار هادی تهرانی در کنار ساختمان‌های بلندمرتبه، دفترهای اداری، دفترهای دولتی، مرکزهای خرید، بازار سهام، ایستگاه‌های راه آهن، مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها تعلق دارند.

                                                                               

هادی تهرانی، طراح و معمار ساختمان و ساخته‌های گونه‌گون، امروز 69اُمین شمع زندگانی خود را روشن می‌کند.

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده: انسیه سمیع‌پور

 

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید