۱۴۰۳/۰۲/۲۹
دیروز همین‌جا، دهم شهریور

فرهاد احمدی؛ معماری با گرایش آکادمیک و مبتنی بر اصول نظری

3 سال پیش در چنین روزی در سال 1399، فرهاد احمدی ـ معمار ـ بدرود زندگی گفت.
فرهاد احمدی؛ معماری با گرایش آکادمیک و مبتنی بر اصول نظری
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 10 شهریور_52300525

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز آدینه دهم شهریور ماه 1402 خورشیدی، یکصد و شصت و پنجمین روز سال جاری، برابر است با یکم سپتامبر 2023 میلادی و پانزدهم صفر 1445 هجری قمری. 

3 سال پیش در چنین روزی در سال 1399، فرهاد احمدی ـ معمار ـ بدرود زندگی گفت.

فرهاد احمدی در سال 1329 در آبادان به دنیا آمد. در سال ۱۳۴۸ به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت و در سال ۱۳۵۶ از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. وی از سال ۱۳۶۰ عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی شهید بهشتی بود. احمدی از جمله معماران معاصر ایران بود که طرح‌های خود را با گرایش آکادمیک و مبتنی بر اصول نظری تبیین شده‌ای طراحی می‌کرد و با تأکید بر زمین‌مداری و پیوند محیط با فضا، معماری خاصی را پدیدآورد. کلاً، فرهاد احمدی در طی دو دهه‌ گذشته در کنار آموزش معماری و مسئولیت‌های دیگر حدود سی طرح ارائه کرده بود، که اغلب آن‌ها در حد ملّی بودند و مضمون فرهنگی داشته‌اند. توجه به مسئله‌ هویت، نگاه به گذشته و آموختن از طریق مطالعه‌ معماری تاریخی ایران، از رویکردهای اساسی احمدی در معماری و به گمان او راه حل اصلی برای وضعیت امروز معماری ایران بود. به گفته‌ او «تنها با حل موضوع بحث‌برانگیز هویت می‌توانیم شاهد تحولی شگرف در معماری ایران معاصر باشیم».  

                                                                                    

فرهاد احمدی موقعیت‌های ملی و بین‌المللی قابل توجهی در حرفه و تخصص خود به دست آورد، از آن میان؛ معمار منتخب از آسیا در «مسابقه معماری نروژ»، برای طراحی «مرکز فرهنگی دزفول»، و نشان و لوح زرین برای رتبه اول طراحی ابنیه دولتی و عمومی، برای چهار طرح ساخته‌شده سفارت ایران در سئول، مرکز فرهنگی اصفهان، مرکز فرهنگی دزفول و مرکز نمایشهای آیینی تهران، در اولین همایش ملی و مسابقه معماری و طراحی شهری. طرح مجموعه مسکونی رودکی در شمیران تهران، طراحی جامع دانشگاه هنر اصفهان و طرح ساختمانهای دانشکده‌های مربوط،و طرح تالار شهرداری و مجموعه خدمات شهری تبریز، از دیگر فعالیتهای معمارانه‌ فرهاد احمدی است.

در طراحی مرکز فرهنگی بین‌المللی اصفهان، که از لحاظ هندسی از تقارن قوی برخوردار است، توده‌ای از مادّه در مرکز بنا با آسمان تهی شده و چون گردابی، آسمان را ابتدا به مرکز و سپس به قعر خودفرو برده، در حالیکه از سوی ديگر ماده با ارتعاشات متواترِ فرارونده به صورت پلکانی به سوی آسمان سرکشيده است. اين حفره که در جهت خورشيدی از ميان به دو نيم گرديده، اسطوره‌ شکاف عالَم را به ذهن می‌آورد. سطح پلکانی که در بيرون بنا و بر بام آن امكان نمايش در فضای باز را فراهم می‌سازد، تالارهای نمايش را در زير خود جای داده است. مرکز فرهنگی بین‌المللی اصفهان با طراحی فرهاد احمدی، در مساحت 12 هزار متر مربع، میان سالهای 1367 تا 1384 ساخته شد.

                                            مرکز فرهنگی بین‌المللی اصفهان      

ساخت مجموعه مسکونی و خدماتی در مناطق محروم استان خراسان و بازسازی مناطق جنگی نیز، در کارنامه‎ درخشان فرهاد احمدی به چشم می‌خورد.

فرهاد احمدی پس از یک دوره مبارزه سخت با سرطان، در 10 شهریور 1399 در 70 سالگی در تهران شمع وجودش خاموش گشت.

موزیک استفاده‌شده در این پادکست:

 آلبوم: بر تارَک سپیده

قطعه: کنسرتینو برای کمانچه و ارکستر

آهنگساز: اردشیر کامکار

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید