۱۴۰۳/۰۲/۱۴
دیروز همین‌جا، بیست و نهم فروردین

18 آویل؛ روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی/درگذشت میرمیران؛ معمار ایرانی

امروز، «روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی» است. 17 سال پیش در چنین روزی، سید هادی میرمیران ـ معمار ایرانی ـ بدرود زندگی گفت.
18 آویل؛ روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی/درگذشت میرمیران؛ معمار ایرانی
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 29 فروردین_73794463

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز سه‌شنبه بیست و نهم فروردین ماه 1402 خورشیدی، بیست و نهمین روز سال جاری، برابر است با هجدهم آوریل 2023 میلادی و بیست و هفتم رمضان 1444 هجری قمری.

امروز، «روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی» است.

شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها به نام «ایکوموس»، در سال 1982 میلادی به یونسکو پیشنهاد داد که 18 آوریل را به نام روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی نام‌گذاری کند. این روز خاص، فرصت بالا بردن آگاهی‌های عمومی درباره‌ تنوع میراث جهانی و کوشش‌های مورد نیاز برای حمایت و حفاظت از آن‌ها را فراهم می‌آورد. روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، یادآور این است که بشریت باید یادگارهای حضور خود در طول تاریخ را، ژرف‌اندیشانه بنگرد و پنجره‌ای به گنجینه‌ ارزش‌های میراث بشری بگشاید تا مسئولیت سنگین خود را در برابر این میراث دریابد.

                                                           ***************************************************************************************

 17 سال پیش در چنین روزی در سال 1385، سید هادی میرمیران ـ معمار برجسته‌ ایرانی ـ بدرود زندگی گفت.

تولد، تحصیلات و فعالیت حرفه‌ای

سید هادی میرمیران در سال 1323 در قزوین به دنیا آمد. او در سال 1347 از دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. فعالیت حرفه‌ای این هنرمند معمار تقریباً به سه دوره تقسیم می‌شود: در فاصله‌ سال‌های 1347 تا 1353، در شرکت ملی ذوب آهن ایران در اصفهان، سرپرست کارگاه معماری واحد طراحی و شهرسازی بود. از سال 1357 تا 1367، ضمن ادامه‌ فعالیت در ذوب آهن، با شرکت خانه‌سازی ایران و اداره‌ کل مسکن و شهرسازی اصفهان همکاری می‌کرد و از سال 1367 نیز، به عنوان مؤسس و مدیرعامل «شرکت مهندسان مشاور نقش جهان پارسی» به کار در زمینه‌ شهرسازی و معماری ادامه داد.

                                                                                        

جوائز و بخشی از آثار معماری میرمیران

کسب رتبه‌ اول جایزه‌ بزرگ معمار در سال 1382 برای «ساختمان کانون وکلای تهران» و رتبه‌ دوم جایزه‌ معمار در سال 1380 برای «مجتمع فرهنگی ورزشی رفسنجان»، و دریافت نشان فرهنگ و هنر، سید هادی میرمیران را به عنوان چهره‌ شاخص و سرشناس معماری و شهرسازی معاصر مطرح کرد. یکی دیگر از کارهای او، طراحی شهر جدید بهارستان ـ نخستین شهر جدید پس از انقلاب ـ در ایران است. از مهمترین ویژگی‌های این معمار سرشناس، حفظ پیوستار و روح معماری کهن ایران با روش‌های نوین طراحی بود.

مهندس سید هادی میرمیران پس از گذراندن یک دوره‌ سخت بیماری، در شامگاه 29 فروردین 1385 در 62 سالگی در بیمارستانی در آلمان شمع وجودش خاموش گشت.

موزیک استفاده‌شده در این پادکست:

بخش اول

آلبوم: سبکبال

قطعه: شوشتری

آهنگساز: حسین دهلوی

بخش دوم:

آلبوم: بودن و نبودن

قطعه: آب روشنایی است

آهنگساز: بردیا کیارس

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرات

  • Image
    ناشناس 11 ماه پیش پاسخ

    روحش شاد