۱۴۰۳/۰۳/۰۸
دیروز همین‌جا، دوم اردی‌بهشت

یادی از محمودی خوانساری؛ خواننده موسیقی دستگاهی ایرانی

36 سال پیش در چنین روزی در سال 1366، محمود محمودی خوانساری ـ خواننده‌ موسیقی دستگاهی ایرانی ـ بدرود زندگی گفت.
یادی از محمودی خوانساری؛ خواننده موسیقی دستگاهی ایرانی
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 2 اردی‌بهشت_90329529

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز شنبه دوم اُردی‌بهشت ماه 1402 خورشیدی، سی‌ و سومین روز سال جاری، برابر است با بیست و دوم آوریل 2023 میلادی و یکم شوال 1444 هجری قمری. 

36 سال پیش در چنین روزی در سال 1366، محمود محمودی خوانساری ـ خواننده‌ موسیقی دستگاهی ایرانی ـ بدرود زندگی گفت.

تولد، آغاز فعالیت هنری، ورود به رادیو

محمود محمودی خوانساری در سال 1312 در خوانساربه دنیا آمد. پدرش حجت الاسلام سید جمال‌الدین محمودی از روحانیان نامدار خوانسار بود و تسلّط نسبی محمودی خوانساری بر زبان عربی و تعلیمات دینی را می‌توان حاصل سیزده سال زندگی در کنار پدرش دانست. محمودی خوانساری پس از درگذشت پدر در سال 1326، به همراه دایی‌اش در تهران ساکن شد و در دبیرستان به تحصیل ادامه داد. هرچند در همان سال‌ها در تهران برای امرار معاش مجبور به کار بود، اما از آواز خواندن غافل نشد. چند سال بعد با هنرمندانی چون ناصر مسعودی و قاسم جبلّی آشنا شد. دوستی با ناصر مسعودی موجب آشنایی و ورود او به محافل هنری زمان شد و این امکان برای او به وجود آمد تا برای پخش صدایش به رادیوی نیروی هوایی برود.

                                                                                                               

او در سال 1335 در محفلی با استاد ابوالحسن صبا آشنا شد و به پیشنهاد او به یادگیری ردیف موسیقی ایرانی اقدام کرد. آشنایی محمودی خوانساری با این استاد بزرگ موسیقی در این سال، آغاز کار هنری وی بود که تا پایان عمرش ادامه یافت. محمودی خوانساری پس از درگذشت صبا، در سال 1337 تهران را ترک کرد و به شیراز رفت و در آن جا با رادیو شیراز به همکاری پرداخت. او افزون بر اجرای برنامه، سرپرستی بخش موسیقی اصیل این رادیو را بر عهده داشت. برنامه‌های هنری او با اقبال مردم شیراز روبه‌رو شد و به سرعت او را به چهره‌ای شناخته‌شده تبدیل کرد.

همکاری با برنامه گل‌ها در رادیو

محمودی خوانساری در سال 1339 به تهران برگشت و به دعوت داوود پیرنیا ـ بنیان‌گذار برنامه گل‌ها ـ در استودیو گل‌هاشروع به فعالیت کرد و نخستین کار هنری‌اش در این دوره را در برنامه برگ سبز شماره‌ ۵۶ ضبظ نمود. محمودی خوانساری از سال 1349 در برنامه‌ «نوایی از موسیقی ملی» که به سرپرستی اسدالله ملک و با دکتر منوچهر جهانبگلو تهیه می‌شد، همکاری کرد. او که در سال‌های آغازین فعالیت هنری، تنها به اجرای آواز پرداخته بود، در این برنامه به اجرای ترانه نیز پرداخت.

                                                                                     

برنامه‌ رادیویی «نوایی از موسیقی ملی» به سرعت در میان هنردوستان و علاقه‌مندان موسیقی اصیل مقبولیت یافت و ترانه‌های به‌یادماندنی «مرغ شباهنگ» در مایه‌ افشاری، «میخانه» در مایه‌ دشتی، «سکوت و مستی» در سه‌گاه، هر سه از ساخته‌های اسدالله ملک، و «لاله‌ پرپر» ساخته‌ فرهنگ شریف، حاصل همکاری محمودی خوانساری با برنامه‌ «نوایی از موسیقی ملی» طی این سال‌هاست. از آن پس، آثار متعدد دیگری را با نام‌های «گل‌های رنگارنگ»، «برگ سبز»، «یک شاخه گل» و «گل‌های تازه» در کنار هنرمندانی چون مرتضی محجوبی، احمد عبادی، حبیب‌الله بدیعی، پرویز یاحقی، امیرناصر افتتاح، جهانگیر ملک، همایون خرم، حسن کسائی، جلیل شهناز، فرهنگ شریف، لطف‌الله مجد و رضا ورزنده به‌وجود آورد.

محمود محمودی خوانساری ـ خوانند‌ه‌ موسیقی دستگاهی ایرانی ـ در 2 اردی‌بهشت 1366در 54 سالگی بدرود زندگی گفت و در آرامگاه بهشت زهرا در تهران در خاک آرمید.

 

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید