۱۴۰۳/۰۵/۰۶

«کشف یک روش جدید برای ساختمان سازی با الهام از مارمولک»

محققان دانشگاه پلی تکنیک والنسیا در اسپانیا، موفق به کشف یک روش برای طراحی ساختمان های ایمن تر شده‌اند.
«کشف یک روش جدید برای ساختمان سازی با الهام از مارمولک»

به گزارش اخبار ساخته ها؛ محققان دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا در اسپانیا، موفق به کشف یک روش برای طراحی ساختمان‌های ایمن‌تر شده‌اند. هنگامی که شکارچی دُم مارمولک را به دام می‌اندازد، این جانور طی یک فرآیند طبیعی دُم را از بدن خود جدا و فرار می‌کند.

محققان از این فرآیند الهام گرفته‌اند و ساختمان‌ها را طوری طراحی کرده‌اند که هنگام آسیب، بجای فروریختن کل ساختمان، سازه از بخشی که ریزش شروع شده جدا ‌شود و بدین‌ترتیب، عملیات تخلیه و امداد و نجات با سهولت بیشتری انجام گردد. ساختمان‌ها اغلب در یک فاجعه به یکباره فرو می‌ریزند اما مشاهده فاجعه در فیلم با سرعت اندک، نشان می‌دهد که فرو ریختن ساختمان با یک خرابی یا شکستگی کوچک ابتدایی شروع می‌شود که در ادامه به کل ساختمان سرایت می‌کند.

در یک آزمایش، محققان یک ساختمان از جنس بتن را با ابعاد ۱۵ در ۱۲ متر ساختند. وقتی ساختمان آماده شد، آن‌ها به‌طور عمدی خرابی‌ و شکست کوچک و بزرگی ایجاد کردند تا مشاهده کنند ساختمان چگونه واکنش نشان خواهد داد.

برای مثال، در مرحله اول دو ستون را برداشتند تا یک شکست عادی را شبیه‌سازی کنند. در این مورد، ساختمان دچار ریزش نشد و نشان داد طراحی آن‌ها می‌تواند بار را بازتوزیع و از ریزش جلوگیری کند. در مرحله دوم آزمایش، آن‌ها ستون سومی را نیز برداشتند و یک شکست اولیه بزرگ ایجاد کردند. این بار ساختمان دچار ریزش ناکامل شد اما طراحی ایمنی آن‌ها که با الهام از دُم مارکولک بود، مانع گسترس شکست شد و بخش زیادی از ساختمان را نجات داد.

انتهای پیام/

منبع خبر: کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپا

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید