۱۴۰۳/۰۲/۲۰
دیروز همین‌جا، هفدهم تیر

یادی از فریدون ناصری و کارو لوکاس

18 سال پیش در چنین روزی در سال 1384، فریدون ناصری، و 13 سال پیش در چنین روزی در سال 1389، کارو لوکاس درگذشت.
یادی از فریدون ناصری و کارو لوکاس
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 17 تیر_61416255

به گزارش خبرزنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز شنبه هفدهم تیرماه 1402 خورشیدی، یکصدودهمین روز سال جاری، برابر است با هشتم جولای 2023 میلادی و نوزدهم ذی‌الحجه 1444 هجری قمری.

18 سال پیش در چنین روزی در سال 1384، فریدون ناصری ـ آهنگساز ـ بدرود زندگی گفت.

فریدون ناصری در سال 1309 در تهران متولد شد. تحصیلات خود را در «هنرستان عالی موسیقی» انجام داد و دوره‌های عالی ویولنسل و سازهای ضربی، هارمونی و آهنگسازی را گذراند. ضمن تحصیل، عضو «ارکستر سمفونیک تهران» شد و به عنوان نوازنده‌ رسمی سازهای ضربی، از محضر استادانی چون «روبیک گریگوریان»، «حشمت سنجری» و «هوشنگ استوار» بهره برد. سپس برای ادامه‌ تحصیل به بلژیک رفت و در «کنسرواتوار بروکسل»، هارمونی را مجدداً فراگرفت و از تجارب «آندره سوری» استفاده کرد.

                                                                                                                   

استاد ناصری پس از 6 سال به ایران بازگشت و در «اداره‌ فرهنگ و هنر رادیو ایران» به کار پرداخت و «ارکستر فارابی» را تشکیل داد. همچنین به تدریس در دانشگاه‌ها و مدارس عالی موسیقی پرداخت. استاد ناصری تحقیقات و آثار ارزنده‌ای درباره‌ موسیقی ملل و موسیقی فیلم دارد. ساخت موسیقی فیلم‌های «ستار خان»، «آنسوی مه»، «کفش‌های میرزا نوروز» و «ناخدا خورشید» و شماری مجموعه‌ تلویزیونی و نگارش چندین مقاله در نشریات گوناگون، در کارنامه‌ هنری وی است.

استاد فریدون ناصری ـ آهنگساز ـ در 17 تیر 1384 در 75 سالگی چشم از جهان فروبست و در قطعه‌ نام‌آوران بهشت زهرا در خاک آرمید.

                                                     *****************************************************************************************

13 سال پیش در چنین روزی در سال 1389، کارو لوکاس ـ پدر علم رباتیک و هوش مصنوعی در ایران ـ درگذشت.

کارو لوکاس در 1328 در جلفای اصفهان متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران گذراند. در 1347 به دانشگاه تهران رفت و در رشته‌ مهندسی برق و الکترونیک دانشنامه‌ فوق لیسانس گرفت. سپس به آمریکا رفت و از دانشگاه برکلی در رشته‌ مهندسی الکترونیک موفق به گرفتن دانشنامه‌ دکتری شد. دکتر کارو لوکاس پس از بازگشت به میهن، در دانشکده‌ فنی دانشگاه تهران به تدریس پرداخت و بعدها به درجه‌ استادی رسید. او همچنین استاد مهمان دانشگاه‌های تورنتو، برکلی و یو سی ال ای بوده است.

                                                                                                     

دکتر لوکاس از نخستین استادانی بود که آموزش و پژوهش را در زمینه‌های «هوش مصنوعی»، «رایانش نرم» و «حسابگری زیستی و تکاملی» در ایران بنیان گذاشت و برخی رشته‌های درسی مانند «حسابگری زیستی»، «سامانه‌های تصمیم‌یار» و «طراحی سامانه‌ها» را در سطح جهانی تدریس و پژوهش می‌کرد. دکتر کارو لوکاس عضو «مرکز جهانی فیزیک نظری و ریاضیات»، «مرکز جهانی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری»، «مؤسسه‌ ریاضیات کاربردی»، «فرهنگستان علوم چین» و آزمایشگاه پژوهش‌های الکترونیک «دانشگاه کالیفرنیا» بود. او را «پدر دانش رباتیک و هوش مصنوعی در ایران» می‌دانند. وی بیش از 450 مقاله به زبان‌های انگلیسی و فارسی نوشت.

دکتر کارو لوکاس در 17 تیر 1389 در 61 سالگی در تهران شمع وجودش خاموش گشت و در آرامگاه ارامنه‌ی همین شهر در خاک آرمید. 

 موسیقی متن این پادکست:

آلبوم: تابلوهای ایرانی

آهنگساز: حشمت سنجری

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید