۱۴۰۳/۰۵/۰۶
دیروز همین‌جا، دوازدهم دی

نصب نخستین صندوق پستی در جهان (دیروز همین‌جا)

180 سال پیش در چنین روزی در سال 1843 میلادی، نخستین صندوق پستی به سبک امروزی در وین نصب گردید.
نصب نخستین صندوق پستی در جهان (دیروز همین‌جا)
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، دوازدهم دی_96916868

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز دوشنبه دوازدهم دی‌ماه 1401 خورشیدی، 288اُمین روز سال جاری، برابر است با نهم جمادی‌الثانی 1444 هجری قمری و دوم ژانویه 2023 میلادی.

180 سال پیش در چنین روزی در سال  1843 میلادی، نخستین صندوق پستی به سبک امروزی در وین نصب گردید.

پُست، کهن‌ترین و گسترده‌ترین نوع ابزار ارتباطی میان مردم یک کشور با ساکنان دیگر سرزمین‌ها و مناطق جهان است. البته اکنون دیگر شبکه‌های جهانی (اینترنت) می‌رود که جای این پدیده را به طور کامل بگیرد، اما پست همچنان یکی از نهادهای اجتماعی بازمانده از زمان‌های گذشته به شمار می‌آید. از این رو، برای برقرای ارتباط بدون نیاز به سفر، پست جایگاه ویژه‌ای داشته است.

پست تاریخچه‌ای چند هزارساله دارد، اما در 2‌ ژانویه‌ 1843 به صورت امروزی رایج شد و نخستین صندوق پستی در وین پایتخت اتریش نصب گردید. پیش از این که سازمان مجهزی برای حمل و نقل نامه‌های پستی ایجاد شود، مرسولات پستی به وسیله‌ اسب یا شتر و یا قایق مخصوص جابه‌جا می‌شد، ولی بعدها شیوه‌های جدید به اجرا درآمد و به تدریج پست پیشرفت کرد و اکنون دیگر پست الکترونیک یا ایمیل (رایانامه)، زمان رسیدن نامه‌ها به مقصد را تا کسری از ثانیه نیز کاهش داده است.

                                                     

 92 سال پیش در چنین روزی، آدینه 12 دی ماه 1309: برحسب دعوتی که از سوی مدیر مدرسه‌ سینما به عمل آمده بود، نخستین فیلم سینمای ایران ـ آبی و رابی ـ در ساعت 2 بعدازظهر در سالن سینما مایاک به معرض تماشا گذاشته شد. آبی و رابی، نخستین فیلم بلند صامت ایرانی است که توسط آوانِس اوگانیانس ساخته شد. در این فیلم، نقش آبی را محمد ضرابی و نقش رابی را غلامعلی سهرابی بازی کرده‌ است. 

                                                                               

محقق، نویسنده و گوینده: آرش امجدی

تهیه‎‌کننده: انسیه سمیع‌پور

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید