۱۴۰۳/۰۳/۰۱
دیروز همین‌جا، بیست و چهارم مرداد

منوچهر وصال؛ پدر آنالیز ریاضی ایران

11 سال پیش در چنین روزی در سال 1391، دکتر منوچهر وصال ـ پدر آنالیز ریاضی ایران و از چهره‌های ماندگار ـ بدرود زندگی گفت.
منوچهر وصال؛ پدر آنالیز ریاضی ایران
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 24 مرداد_97519623

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز سه‌شنبه بیست و چهارم مردادماه 1402 خورشیدی، یکصد و چهل و هشتمین روز سال جاری، برابر است با پانزدهم آگوست 2023 میلادی و بیست و هشتم محرم 1445 هجری قمری.

11 سال پیش در چنین روزی در سال 1391، دکتر منوچهر وصال ـ پدر آنالیز ریاضی ایران و از چهره‌های ماندگار ـ بدرود زندگی گفت.

منوچهر وصال در سال 1291 در تهران به دنیا آمد. مقطع دبستان را در شیراز و دوره‌ متوسطه را در دارالمعلمین و دبیرستان‌های شرف و رازی تهران به پایان رساند. آنگاه یک سال در دانشسرای عالی در رشته‌ فیزیک تحصیل کرد. معلم فیزیک او در دانشسراى عالى، دکتر محمود حسابی بود. دکتر حسابی شوق یادگیرى علوم پایه را در او بیشتر کرد. بدین ترتیب، منوچهر وصال برای ادامه‌ تحصیل به فرانسه اعزام شد. در پاریس پس از یک سال شرکت در کلاس کنکور، از تحصیل مهندسی منصرف گردید و تحصیل در دوره‌ لیسانس ریاضی را برگزید. برای این کار رهسپار سويس شد و در ژنو در مقطع دکتری در رشته‌ ریاضی به تحصیل پرداخت و با راهنمایی استاد «درام» در سال 1319 موفق به دریافت دانشنامه‌ دکتری در ریاضی شد.

                                                                             

دکتر منوچهر وصال در میان سال‌هاى پایان تحصیل در رصدخانه‌ ژنو و زوریخ به کارورزى و فعالیت علمى نیز می‌پرداخت. در سال 1320 به ایران بازگشت و در دانشکده‌ علوم دانشگاه تهران در رشته‌ ریاضی استخدام شد و برای یک سال، درس ریاضیات دوره‌ ششم دبیرستان را در دانشسرای مقدماتی تدریس کرد. سال بعد، آموزش ریاضیات به دانشجویان فیزیک را عهده‌دار شد. دکتر وصال پس از آن به تدریس آنالیز حقیقی ریاضی پرداخت و تا زمان بازنشستگی، تدریس آن را به‌همراه ریاضیات عمومی ادامه داد.

دکتر منوچهر وصال در سال 1341 به دعوت دانشگاه شیراز برای تدریس به این دانشگاه رفت و پس از دو سال خدمت، به ریاست دانشکده‌ مهندسی منصوب شد و اداره‌ موفقیت‌آمیز این دانشکده‌ جدیدالتأسیس، موجب انتخاب وی به سمت معاونت آموزشی دانشگاه شیراز شد. دکتر وصال تا زمان بازنشستگی در سال 1356، تدریس در دانشگاه شیراز را ادامه داد و بعد از آن هم تا انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها، به آموزش اشتغال داشت. مدتی بعد در اسفند ماه 1360 در مرکز نشر دانشگاهی به‌عنوان سرپرست گروه ریاضی، مسئولیت ویرایش و نظارت بر انتشار کتب و نشریات ریاضی و آمار مرکز را عهده‌دار شد. «انجمن ریاضی ایران» که استاد وصال نیز از پایه‌گذاران آن است، به پاس تجلیل از خدمات ارزشمند وی و بیش از 30 سال تدریس مستمر آنالیز ریاضی، جایزه‌ای را به نام این دانشمند علوم ریاضی تعیین کرد که هر ساله در کنفرانس ریاضی ایران به مؤلف بهترین مقاله‌ ارائه‌شده در زمینه‌ آنالیز ریاضی اهدا می‌شود.

                                                                              

این دانشمند علوم پایه، همچنین به عنوان چهره‌ ماندگار در رشته‌ی ریاضی معرفی گردید. دکتر منوچهر وصال از چهره‌های تأثیرگذار در ریاضیات کشور به ویژه در زمینه‌ آنالیز به شمار می‌رود و کتاب آنالیز او که در دهه‌ 1340 انتشار یافت، از اولین کتاب‌های معتبر تألیفی دراین زمینه به زبان فارسی ا‌ست. ویراستاری آثاری چون «واژه‌نامه‌ ریاضی و آمار»، «مقدمات معادلات دیفرانسیل و مسائل مقدار مرزی»، «آشنایی با آنالیز عددی»، «معادلات دیفرانسیل و کاربرد آن‌ها»، «اصول آنالیز حقیقی» و «روش‌های آنالیز حقیقی» از دیگر فعالیت‌های استاد است.

استاد دکتر منوچهر وصال ـ پدر آنالیز ریاضی ایران و چهره‌ ماندگار ریاضی ـ در 24 مرداد 1391  در 100 سالگی شمع وجودش خاموش گشت و در قطعه‌ نام‌آوران بهشت زهرا در خاک آرمید.

موسیقی استفاده‌شده در این پادکست:

آلبوم: بودن و نبودن

قطعه: آب روشنایی است

آهنگساز: بردیا کیارس

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید