۱۴۰۳/۰۲/۱۶
دیروز همین‌جا، دهم فروردین

قاسم غنی؛ پزشک، ادیب، پژوهشگر، مصحّح و دولتمرد

71 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۳۱، دکتر قاسم غنی بدرود زندگی گفت.
قاسم غنی؛ پزشک، ادیب، پژوهشگر، مصحّح و دولتمرد
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 10 فروردین_68638136

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز پنج‌شنبه دهم فروردین ماه 1402 خورشیدی، دهمین روز سال جاری، برابر است با سی‌ام مارس 2023 میلادی و هشتم رمضان 1444 هجری قمری.

71 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۳۱، قاسم غنی ـ پزشک، ادیب، نویسنده و سیاستمدار ـ درگذشت.

تولد، تحصیلات مقدماتی در میهن و آموختن پزشکی در بیروت

قاسم غنی در سال ۱۲۷۲ در محله گود انبار سبزوار متولد شد. تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش گذراند و پس از مرگ پدر در دوازده سالگی، همراه دایی خود در تهران ساکن شد و تحصیلات متوسطه را در مدرسه تربیت و دارالفنون به پایان رساند. سپس جزء محصلان اعزامی برای ادامه‌ تحصیل به بیروت رفت و در مدرسه سن ژوزف آن جا به تحصیل پزشکی پرداخت. با تعطیلی این مدرسه به علت جنگ به کالج امریکایی وارد شد و دوره پزشکی را ادامه داد و هم‌زمان، زبان‌های فرانسه، انگلیسی و عربی را هم فراگرفت.

                                                                                      

بازگشت به میهن و تدریس در دانشگاه، تکمیل تحصیلات پزشکی در پاریس

قاسم غنی در ۱۲۹9 با مدرک دکتری پزشکی به میهن بازگشت. سه سال در زادگاهش سبزه‌وار ماند و به کار طبابت پرداخت و در تأسیس «بیمارستان حشمتیه» با سرمایه «سالار حشمت» نقش داشت. بعد برای تکمیل تحصیلات پزشکی به فرانسه رفت. در مدت اقامت در پاریس با علامه محمد قزوینی آشنا شد و در ۱۳۰۷ دوباره به ایران آمد و طبابت را ادامه داد. اما پس از مدتی این کار را کنار گذاشت و به کارهای سیاسی روی آورد، اگرچه در دانشکده‌ طب، علوم معقول و منقول و روان‌شناسی، به تدریس دروس بیماری‌های عصبی، تاریخ طب، علم اخلاق پزشکی و روانشناسی مشغول بود.

نمایندگی مجلس، کارهای سیاسی و فرهنگی

دکتر قاسم غنی در دوره‌های دهم تا سیزدهم نماینده‌ مردم مشهد در مجلس شورای ملی بود. به وزارت بهداری و وزارت فرهنگ هم رسید. مدتی نیز سفیر ایران در مصر و ترکیه بود. دکتر غنی  در مدت اقامتش در پاریس با علامه محمد قزوینی در تصحیح دیوان حافظ همکاری کرد که حاصل آن «دیوان حافظ به تصحیح قزوینی غنی» است. دکتر غنی در تصحیح تاریخ بیهقی با دکتر فیاض نیز همکاری کرد. از این شخصیت فرهنگی آثار متعددی باقی مانده، از آن میان؛ «تاریخ عصر حافظ» و «تاریخ تصوف در اسلام». مجموعه یادداشت‌های دکتر غنی به کوشش فرزندش سیروس غنی در ۱۳ مجلد به چاپ رسیده است.

دکتر قاسم غنی، در 10 فروردین ۱۳۳۱ در ۵۹سالگی در سان شمع وجودش خاموش گشت و در همان جا در خاک آرمید.

این پزشک دولتمرد و ادیب، کتاب‌های کتابخانه‌ ارزشمندش را به کتابخانه‌ مجلس اهدا کرد.

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید