۱۴۰۳/۰۲/۳۱
دیروز همین‌جا، 23 فروردین

شاهرخ مسکوب، قمر آریان؛ مترجم و پژوهشگر فرهنگ و ادب

18 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۸۴، شاهرخ مسکوب، و 11 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۹۱، قمر آریان زندگی را بدرود گفتند.
شاهرخ مسکوب، قمر آریان؛ مترجم و پژوهشگر فرهنگ و ادب
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 23 فروردین_54845307

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز چهار‌شنبه بیست و سوم فروردین ماه 1402 خورشیدی، بیست و سومین روز سال جاری، برابر است با دوازدهم آوریل 2023 میلادی و بیست و یکم رمضان 1444 هجری قمری.

18 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۸۴، شاهرخ مسکوب ـ نویسنده و اندیشمند فرهنگی ـ بدرود زندگی گفت.

تولد، تحصیلات و آغاز فعالیت ادبی

شاهرخ مسکوب در سال ۱۳۰۱ در بابل به دنیا آمد و در ۱۳ سالگی همراه خانواده به اصفهان رفت. آشنایی او با ادبیات اروپا از طریق ترجمه‌های آثار هوگو، لامارتین و شاتو بریان صورت گرفت. مسکوب در سال ۱۳۲۴ وارد دانشکده‌ حقوق دانشگاه تهران شد و ۴ سال بعد، از آن جا فارغ‌التحصیل گردید. فعالیت‌های سیاسی ضد حکومت او موجب شد در دهه‌ ۱۳۳۰ دربند شود و سال‌ها در تبعید زندگی کند. او پس از انقلاب اسلامی به پاریس رفت و در آن جا تا آخرین لحظات زندگی به فعالیت‌های ادبی خود ادامه داد.

                                                                                                  

آثار مکتوب

مسکوب، شاه‌نامه‌شناس نیز بود. کتاب «مقدمه‌ای بر رستم و اسفندیار» او، مشهورترین و در عین حال علمی‌ترین کار پژوهشی‌اش بر روی شاه‌نامه است. «سوگ سیاوش»، از دیگر آثار تحقیقی مسکوب در همین زمینه است. دو اثر درباره‌ سیاست و فرهنگ با نام‌های «کارنامه‌ ناتمام» و «هویت ایرانی و زبان فارسی» نیز از یادگارهای مسکوب است. همچنین ترجمه‌ سه تراژدی سوفوکل در مجموعه‌ای با عنوان «افسانه‌های تبایو» یا «پرومته‌ در زنجیر» اثر آشیل.

                                                                                                            

شاهرخ مسکوب ـ نویسنده، مترجم و پژوهشگر فرهنگ ـ در ۲۳ فروردین ۱۳۸۴ در ۸۱ سالگی بر اثر نوعی سرطان خون در پاریس شمع وجودش خاموش گشت و پس از چند روز، پیکرش برای خاکسپاری به ایران منتقل شد.

                                                               *************************************************************************************

11 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۹۱، بانو دکتر قمر آریان ـ ادیب، پژوهشگر و مترجم ـ بدرود زندگی گفت.

تولد و تحصیلات ابتدایی تا مقطع  دکتری

قمر آریان در سال ۱۳۰۱ در مشهد متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش به پایان رسانید. دو سه سالی در دانشسرای مقدماتی دختران مشهد به تدریس پرداخت، سپس برای ادامه‌ تحصیل راهی تهران شد. در سال ۱۳۲۷ از دانشکده‌ ادبیات دانشگاه تهران دانشنامه‌ لیسانس گرفت. در سال ۱۳۳۲ با یکی از همشاگردی‌هایش ـ عبدالحسین زرین‌کوب؛ استاد سال‌های بعد زبان و ادبیات فارسی همین دانشکده ـ ازدواج کرد. بعد به دوره‌ دکتری ادبیات وارد شد. در تمام این دوران، از محضر استادان نامداری چون؛ بدیع‌الزمان فروزانفر، احمد بهمنیار، علی‌اصغر حکمت، جلال‌الدین همایی، دکتر محمد معین، دکتر ذبیح‌اللـه صفا، دکتر حسین خطیبی و در زبان‌های باستانی از محضر استادان؛ پورداود، مقدم و دکتر صادق‌کیا بهره‌مند شد و رساله‌ دکتری خود را با عنوان «مسیحیت و تأثیر آن در ادب فارسی» در سال ۱۳۳۷ با درجه‌ بسیار خوب ارائه کرد.

                                                                                                             

آثار مکتوب

مقالات، اشعار و ترجمه‌های دکتر قمر آریان در مجله‌های ادبی تهران از جمله «یغما»، «سخن»، «مهرگان»، «مروارید» و «راهنمای کتاب» منتشر شده است. یک دوره‌ یکساله «راهنمای کتاب» به سردبیری وی نیز منتشر گردید.

                                                                

استاد دکتر قمر آریان ـ ادیب و پژوهشگر ـ در ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ در ۹۰ سالگی در تهران شمع وجودش خاموش گشت.

موزیک استفاده‌شده در این پادکست:

آلبوم: از آب‌ها به بعد

آهنگساز و نوازنده: سیاوش کامکار

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید