۱۴۰۳/۰۲/۲۹
دیروز همین‌جا، بیست و دوم تیر

حمید سمندریان؛ کارگردان تئاتر و مترجم متون کلاسیک ادبیات نمایشی

11 سال پیش در چنین روزی در سال 1391، حمید سمندریان ـ کارگردان تئاتر و مترجم متون کلاسیک ادبیات نمایشی ـ بدرود زندگی گفت.
حمید سمندریان؛ کارگردان تئاتر و مترجم متون کلاسیک ادبیات نمایشی
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 22 تیر_94082463

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز پنج‌شنبه بیست و دوم تیرماه 1402 خورشیدی، یکصدوپانزدهمین روز سال جاری، برابر است با سیزدهم جولای 2023 میلادی و بیست و چهارم ذی‌الحجه 1444 هجری قمری.

 11 سال پیش در چنین روزی در سال 1391، حمید سمندریان ـ کارگردان تئاتر و مترجم متون کلاسیک ادبیات نمایشی ـ بدرود زندگی گفت.

حمید سمندریان در سال ۱۳۱۰ در تهران متولد شد. شروع فعالیت تئاتری‌ سمندریان در حین تحصیل در دوره‌ متوسطه بود. او در کلاس‌های تئاتر و هنرپیشگی استادان حسین خیرخواه، شباویز و نصرت کریمی تحصیل کرد. این کلاس‌ها زیر نظر استاد عبدالحسین نوشین اداره می‌شد. حمید سمندریان ویولون نیز می‌نواخت و از شاگردان محمود ذوالفنون بود. او پس از دوره‌ دبیرستان به اروپا سفر کرد و در آلمان دوره‌ مهندسی شوفاژ سانترال را در «دانشگاه صنعتی برلین» گذراند، اما بعد از آن به «کنسرواتور عالی موسیقی و هنرهای نمایشی هامبورگ» وارد شد. برخورد با تئاتر آن‌قدر برایش جذاب بود که مجالی برای موسیقی نمی‌گذاشت، از این رو، برای همیشه از موسیقی خداحافظی کرد.

                                                                      

او طی 6 سال تحت آموزش آکادمیک «ادوارد مارکس» که یکی از استادان برجسته‌ تئاتر بود، اصول و مبانی کارگردانی و بازیگری را آموخت و همزمان در آلمان به صورت حرفه‌ای مشغول به کار شد. وی پس از پایان این دوره به دعوت اداره‌ هنرهای نمایشی دراماتیک اداره‌ کل هنرهای زیبای کشور، به ایران برگشت و بی‌درنگ نمایشنامه‌ «دوزخ یا در بسته» اثر ژان پل سارتر را در تالار نوبنیاد همین اداره به روی صحنه برد. ضمناً با همکاری دکتر مهدی فروغ به تأسیس «هنرستان آزاد هنرهای دراماتیک» وابسته به هنرهای زیبای کل کشور، دست زد. پس از آن، حمید سمندریان به دعوت مهندس هوشنگ، دکتر مهدی برکشلی و با همکاری دکتر مهدی نامدار، «دانشکده‌ تئاتر دانشگاه تهران» را بنیان گذاشتند.

استاد حمید سمندریان در سال ۱۳۷۳ به تأسیس «کلاس‌های آزاد بازیگری و کارگردانی» دست زد که هنرجویان زیادی از آن جا فارغ‌التحصیل شدند و به عرصه‌ حرفه‌ای هنر وارد شدند. سعید پورصمیمی، سوسن تسلیمی، فریبرز عرب‌نیا، احمد آقالو، پرویز پورحسینی، امین تارخ، محمد رحمانیان و شهاب حسینی از میان این هنرمندان برخاسته‌اند. استاد سمندریان برخی از مهمترین متون نمایشی از نویسندگان شاخص ادبیات نمایشی غرب همچون فردریش دورنمات، برتولت برشت، آنتوان چخوف، اوژن یونسکو، آرتور میلر، تنسی ویلیامز و ژان پل سارتر را ترجمه نمود و سپس خود کارگردانی کرد. از این منظر باید او را یکی از کارگردانان شاخص تئاتر در تاریخ تئاتر ایران به شمار آورد که سهمی جدی از آشنایی مردم و علاقه‌مندان تئاتر و نمایش با متون و آثار کلاسیک و برجسته‌ تاریخ تئاتر جهان را از آن خود کرده است. استاد سمندریان تجربه‌ای هم در حوزه‌ سینما داشت و فیلم «تمام وسوسه‌های زمین» را در سال‌های نخستین دهه‌ شصت کارگردانی کرد، اما دیگر به دنیای سینما نرفت.

استاد حمید سمندریان ـ کارگردان تئاتر و مترجم متون کلاسیک ادبیات نمایشی ـ بامداد روز 22 تیر 1391، در 81 سالگی در حالی که قرار بود نمایش «گالیله» اثر برتولت برشت را به روی صحنه ببرد، شمع وجودش خاموش گشت.

 همراه با:

صدای زنده‌یاد حمید سمندریان

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید