۱۴۰۳/۰۲/۲۹
دیروز همین‌جا، 28 فروردین

ثبت ملی بقعه امامزاده قاسم شمیران

51 سال پیش در چنین روزی در سال 1351، بقعه‌ی امامزاده قاسم در شمیرانات تهران، در فهرست آثار ملی قرار گرفت.
ثبت ملی بقعه امامزاده قاسم شمیران
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 28 فروردین_59354248

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز دو‌شنبه بیست و هشتم فروردین ماه 1402 خورشیدی، بیست و هشتمین روز سال جاری، برابر است با هفدهم آوریل 2023 میلادی و بیست و ششم رمضان 1444 هجری قمری.

51 سال پیش در چنین روزی در سال 1351، بقعه‌ی امامزاده قاسم در شمیرانات تهران، در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

معرفی اجمالی

بقعه‌ امامزاده قاسم در دوره‌ صفوی احداث گردیده و در شهرستان شمیرانات، در مجاورت کوهستان شمیران واقع شده است. این اثر در  ۲۸ فروردین ۱۳۵۱ با شماره ثبت ۹۰۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. امامزاده قاسم همچنین منطقه یا محله‌ای است در شمال تهران، شمال تجریش، در دامنه رشته کوه البرز (دامنه کوه سرچال) و در ارتفاع ۱۷۰۰ متری، در غرب رودخانه گلابدره. امامزاده قاسم در روستای قدیمی «دژ علیا» واقع است. این محله تا تجریش حدود دو کیلومتر فاصله دارد. منطقه تجریش و دزاشیب در جنوب، میدان آبک و سنگ دو قلو در شمال، دربند و جعفرآباد در غرب، و حصارک و جماران در شرق محله امامزاده قاسم شمیران قرار گرفته‌اند. محله امامزاده قاسم در گذشته یکی از  باغ روستاهای بسیار بزرگ تهران به شمار می‌رفت.

بنای امامزاده قاسم و معماری آن

بنای اصلی امامزاده برجی هشت‌ضلعی است که هر ضلع آن از داخل 25 متر و 20 سانتی‌متر عرض دارد و از آجر ساخته شده ‌است. این بقعه امروزه دارای صحن، ایوان، رواق و گنبد کاشی‌کاری است. عده‌ای از کارشناسان اصل بنای بقعه را از قرن هفتم هجری دانسته‌اند.

ساختمان اصلی بقعه در زمان فتحعلی شاه قاجار توسعه یافت و ایوان بزرگ فعلی در طرف قبله بنا شد. بیرون بقعه و در گوشه جنوب غربی بنای قدیم، هنوز طاق نماها و رومی‌های عهد صفویه دیده می‌شود. گنبد بیرونی بنا پیازی‌شکل است و ساقه آن با پوششی از کاشی خشتی با نقوش هندسی و خطوط کوفی بنایی تزیین شده ‌است. در زمان شاه طهماسب اول صفوی ایوانی در مشرق بقعه اضافه می‌شود و یک صندوق چوبی روی قبر امامزاده قرار می‌گیرد که گویا زیر صندوق فعلی قرار دارد. در زمان فتحعلی شاه قاجار این بقعه توسعه پیدا کرد و ایوانی رو به جنوب ساخته شد و ایوان شرقی تبدیل به رواق حرم شد. سپس گنبد کاشی‌کاری شده‌ای نیز بر فراز بارگاه احداث کردند. در زمان ناصرالدین شاه هم مرمت‌هایی در بنای امامزاده قاسم صورت گرفت و ظاهر امروزی به خود گرفت. پس از قاجار نیز مرمت و ساخت‌وسازهایی کوچک در امامزاده انجام شد که بیشتر جنبه تزئینی و توسعه‌ای داشتند.

                                                                                      

مسیرهای رفتن به امامزاده قاسم

امکان رفتن به امامزاده قاسم تهران، با وسایل نقلیه عمومی و شخصی فراهم است. بهترین مسیر با خودرو شخصی، از خیابان ولیعصر است. در این مسیر، از خیابان ولیعصر به میدان تجریش (سر پل تجریش) بروید. در میدان تجریش از خروجی سوم، خیابان فناخسرو ‌را در پیش بگیرید؛ سپس از طریق خیابان دربند، وارد خیابان گلابدره شوید. این خیابان شما را به میدان امامزاده قاسم می‌رساند. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به امامزاده قاسم نیز، ایستگاه مترو تجریش، در خط یک مترو تهران است. در این ایستگاه مترو، تاکسی‌هایی برای رفت‌وآمد به امامزاده قاسم فعال هستند. گاه نیز، استفاده از اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های میدان تجریش، یکی از گزینه‌ها برای رفتن به محله امامزاده قاسم است.

موزیک استفاده‌شده در این پادکست:

سه‌تار: احمد عبادی

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید