۱۴۰۳/۰۵/۰۶
دیروز همین‌جا، چهاردهم خرداد

تأسیس سازمان هواپیمایی کشوری

84 سال پیش در چنین روزی در سال 1318، «سازمان هواپیمایی کشوری» تأسیس شد.
تأسیس سازمان هواپیمایی کشوری
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 14 خرداد_12336447

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز یک‌شنبه چهاردهم خردادماه 1402 خورشیدی، هفتاد و ششمین روز سال جاری، برابر است با چهارم ژوئن 2023 میلادی و پانزدهم ذی‌القعده‌ 1444 هجری قمری.

84 سال پیش در چنین روزی در سال 1318، «سازمان هواپیمایی کشوری» تأسیس شد.

سازمان هواپیمایی کشوری یک سازمان دولتی زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است که وظیفه تنظیم هوانوردی کشوری (غیرنظامی) با تأکید بر ایمنی، امنیت، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، تدوین آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌ها، انتخاب و ساماندهی ناوگان هوایی کشور و گسترش فرودگاه‌های کشور و عقد قراردادهای بین‌المللی در امور حمل‌ونقل هوایی را به عهده دارد و به عنوان طرف ایرانی ایکائو، شناخته می‌شود.

در 14 خرداد ۱۳۱۸، باشگاهی ملی برای هوانوردی تأسیس شد که هزینه آن را مردم تأمین می‌کردند. رئیس هیئت مدیره باشگاه قوام‌الملک شیرازی، مدیرعامل آن عبدالله یاسایی و نایب رئیس هیئت مدیره شوکت‌الملک علم (وزیر پست و تلگراف) بودند و دیگر اعضای آن عبارت بودند از: علی‌اصغر حکمت (وزیر کشور)، صدیق اعلم (رئیس فرهنگستان ایران)، سهام‌السلطان بیات (نایب رئیس مجلس شورای ملی)، عباس مسعودی (نماینده مجلس و مدیر روزنامه اطلاعات)، سرتیپ احمد نخجوان (سرپرست وزارت جنگ) و سرتیپ احمد خسروانی.

با پولی که مستقیماً از مردم جمع‌آوری شد، ۲۵ فروند هواپیما از آمریکا به بهای مجموعاً ۱۲۸۱۵۱ دلار و وسایل و تجهیزات لازم برای فرودگاه و قطعات یدکی به بهای ۳۶۵۴۷۳۱ ریال خریداری شد. زمین کنونی فرودگاه مهرآباد به مساحت یک میلیون و چهارصد هزار متر مربع، انتخاب شد و با هزینه پنج هزار و ششصد تومان تسطیح گردید.

حدود هزار نفر برای آموزش خلبانی ثبت‌نام کردند که از میان آن‌ها چهارصد نفر در پرواز همراه با خلبان شرکت کردند و تا سال ۱۳۲۰، بیست و شش نفر آموزش دیدند و توانستند به صورت مستقل پرواز کنند. اشغال ایران در شهریور ۱۳۲۰ توسط متفقین، روند کار باشگاه را متوقف کرد. تا آذر ۱۳۲۰، ۲۷۶۸۸۴۵۲ ریال از ایرانیان داخل و ۵۷۵۳۴۸ ریال از ایرانیان خارج از کشور برای راه‌اندازی باشگاه هواپیمایی پرداخت شده بود. آموزشگاه و آسایشگاه خلبانی در فرودگاه مهرآباد در حال ساخت بود و تا آذر ۱۳۲۰، ۲۸۴ هزار و سیصد تومان هزینه برداشته بود.

در پایان سال ۱۳۲۱، باشگاه هواپیمایی 12 خلبان و 18 مکانیسین داشت و آموزشگاه خلبانی‌اش با 12 هواپیمای آموزشی برقرار بود. 12 هواپیمای دیگر این آموزشگاه در همان زمان به وزارت پست و تلگراف فروخته شد.

در سال ۱۳۲۶، «اداره کل هواپیمایی کشوری» تأسیس شد. این اداره ابتدا با دو کارمند، کار خود را در اتاقی در طبقه پایین ساختمان شمس‌العماره آغاز کرد و سال بعد با بودجه‌ای بالغ بر سیصد هزار تومان به فرودگاه مهرآباد انتقال یافت.

اداره کل هواپیمایی کشوری در آغاز از متخصصان خارجی و افسران نیروی هوایی ارتش استفاده می‌کرد. در سال ۱۳۲۸، قانون تشکیل اداره کل هواپیمایی کشوری به تصویب مجلس شورای ملی رسید و این اداره رسماً زیر مجموعه وزارت راه شد. در سال ۱۳۳۱، آموزشگاه‌های مخابرات و دیدبانی هواشناسی (با ۳۰ دانشجو)، رادیو تکنیسین (با ۳۰ دانشجو)، رادیو مکانیسین (با ۲۰ دانشجو) و آموزشگاه عالی پیش‌بینی هواشناسی (با ۹ دانشجو) تأسیس شد و آموزشگاه ناوبری و خلبانی (با ۹ دانشجو) در حال تأسیس بود.

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja             

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید