۱۴۰۳/۰۲/۰۸
دیروز همین‌جا، سی و یکم مرداد

تأسیس دانشگاه تربیت معلم

60 سال پیش در چنین روزی در سال 1342، «دانشگاه تربیت معلم» تأسیس شد.
تأسیس دانشگاه تربیت معلم
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 31 مرداد_20799489

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز سه‌شنبه سی‌ویکم مردادماه 1402 خورشیدی، یکصد و پنجاه و پنجمین روز سال جاری، برابر است با بیست و دوم آگوست 2023 میلادی و پنجم صفر 1445 هجری قمری. 

60 سال پیش در چنین روزی در سال 1342، «دانشگاه تربیت معلم» تأسیس شد.

«دارالمعلمین عالی» نام مدرسه‌ای بود که در سال 1307 برای تربیت معلم مدارس متوسطه تأسیس شد و در سال 1312 به «دانشسرای عالی» تغییر نام داد. در اواخر بهمن ۱۳۱۲ علی‌اصغر حکمت کفیل (سرپرست) «وزارت معارف» لایحه‌ای در مجلس شورای ملی به شور گذاشت تا برای برپایی ۲۵ «دارالمعلمین و دارالمعلمات» در سراسر کشور بودجه تأمین کند. در 19 اسفند ۱۳۱۲ این لایحه پس از اصلاح، در مجلس به شور گذاشته شد، و در آن به جای دارالمعلمین و دارالمعلمات، «دانشسرای مقدماتی» و به جای دارالمعلمین عالی، «دانشسرای عالی» به کار رفت. این لایحه همان روز تصویب شد و نام «دارالمعلمین عالی» به «دانشسرای عالی» تغییر یافت.

                                            

این دانشسرا دارای دو قسمت علمی شامل رشته‌های ریاضیات، طبیعیات، فیزیک و شیمی و قسمت ادبی با رشته‌های ادبیات، فلسفه، تاریخ و جغرافی بود. دانشسرای عالی پس از تأسیس دانشگاه تهران، جزئی از آن شد و استقلال خود را از دست داد، هرچند همچنان تنها به پذیرش دانشجویانی پرداخت که داوطلب دبیری بودند. از سویی، پیوستن به دانشگاه تهران موجب شد که دانشسرا از زمین ورزش و آزمایشگاه و کتابخانه‌ مجهز برخوردار شود و همچنین رشته زبانهای خارجی برای تدریس فرانسوی، آلمانی، روسی و انگلیسی دایر گردد. در سال تحصیلی ۱۳۱5–۱۳۱4 دختران نیز در دانشسرای عالی پذیرفته شدند. تا سال تحصیلی ۱۳۲2–۱۳۲1، دانشسرای عالی با دانشکده‌های علوم و ادبیات توأم بود. در این سال دانشکده علوم از دانشکده ادبیات و دانشسرا جدا شد. دانشجویان رشته‌های علمی در دانشکده علوم به تحصیل پرداختند و دروس علوم تربیتی در دانشکده‌ ادبیات ارائه می‌شد. در سال ۱۳۳۴ دانشسرای عالی از دانشگاه تهران جدا شد و زیر نظر مستقیم وزارت فرهنگ قرار گرفت. در این زمان رشته‌های آن عبارت بودند از فیزیک، شیمی، ریاضی، طبیعی، ادبیات فارسی، زبان خارجی، فلسفه و علوم تربیتی، تاریخ و جغرافیا، تربیت بدنی و خانه‌داری. دوره تحصیل سه سال بود و دانش‌آموختگان، در رشته تخصصی، دانشنامه لیسانس «آموزش دبیری» دریافت می‌کردند. کمک هزینه‌ای بالغ بر ۱۵۰ تومان هم به دانشجویان پرداخت می‌شد و در مقابل تعهدی به مدت پنج سال خدمت دبیری در شهرستانها از آنها اخذ می‌شد.

در دانشسرا، افزون بر کلاسهای روزانه، کلاسهای شبانه نیز برای تربیت معلمان تشکیل شد. از سال تحصیلی ۱۳40–۱۳39 هم یک دوره فوق لیسانس شبانه برای تربیت دبیر رشته‌های گوناگون برقرار شد. همچنین از سال تحصیلی ۱۳۴1–۱۳۴0 یک دوره فوق لیسانس روزانه دایر شد که دانشجویان آن از میان دانش‌آموختگان مقطع لیسانس انتخاب می‌شدند و طول دوره یک سال بود.

سرانجام در 31 مرداد 1342، دانشسرای عالی منحل شد و وزارت فرهنگ وقت «دانشگاه تربیت معلم» را تأسیس کرد.

موزیک استفاده‌شده در این پادکست:

 آلبوم: سبکبال

قطعه: شوشتری برای ویولون و ارکستر

آهنگساز: حسین دهلوی

تکنواز ویولون: ارسلان کامکار

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید