۱۴۰۳/۰۲/۳۱
دیروز همین‌جا، بیست و سوم خرداد

بیمارستان پانصد تختخوابی تهران، از آغاز تا اکنون

87 سال پیش در چنین روزی در سال 1315، قرارداد ساختمان «بیمارستان پانصد تختخوابی» تهران به امضاء رسید.
بیمارستان پانصد تختخوابی تهران، از آغاز تا اکنون
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 23 خرداد_66579775

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز سه‌شنبه بیست و سوم خردادماه 1402 خورشیدی، هشتاد و پنجمین روز سال جاری، برابر است با سیزدهم ژوئن 2023 میلادی و بیست و چهارم ذی‌القعده‌ 1444 هجری قمری.

87 سال پیش در چنین روزی در سال 1315، قرارداد ساختمان «بیمارستان پانصد تختخوابی» تهران به امضاء رسید.

این قرارداد میان وزارت داخله (به نمایندگی از دولت)، و آقای «ارنست کَپ» معمار آلمانی بسته شد. در ماده‌ اول این قرارداد آمده است: «آقای ارنست کپ معمار متقبل می‌شود که طرح‌ها و نقشه‌جات ساختمان به علاوه‌ نقشه‌جات و صورت‌های کلیه‌ ابنیه‌ یک بیمارستان بزرگی را که دولت ایران در طهران قصد دارد بنا کند، تهیه نموده و به انجام رساندن ساختمان بیمارستان مزبور را توسط مهندسین و متخصصین خود تأمین نماید. بیمارستان طهران بایستی تقریباً گنجایش 500 تخته‌ خواب داشته و باضافه شامل یک آمفی تئاتر و مؤسسات لازم جهت تکمیل تحصیلات طبی باشد».

ساخت «بیمارستان پانصد تختخوابی» به یک شرکت ساختمانی بزرگ آلمانی، در زمینی به وسعت حدوداً ۲۵۰هزار متر مربع در محله جمشیدآباد آن روز تهران واگذار شد. در سال ۱۳۲۰ به‌سبب اشغال ایران توسط متفقین، کار ساختمان آن متوقف شد، تا اینکه در ۱۳۲۷ زیرنظر وزارت بهداری، بنای آن به پایان رسید و با نام «بیمارستان پهلوی» به دانشکده پزشکی دانشگاه تهران واگذار شد. از آن‌جا که گنجایش ۱۰۰۰ تخت در آن پیش‌بینی شده بود، بیشتر به «بیمارستان هزار تختخوابی» شهرت داشت. بیمارستان در آغاز تأسیس دارای بخش‌های جراحی عمومی، بیماری‌های عفونی، زنان، بیماری‌های پوستی و آمیزشی، گوش و حلق و بینی، چشم و کودکان بود.

                                                                                               

ساختمان اصلی این مجموعه بیمارستان از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های ایران به سبک امروزی و از لحاظ اقدامات درمانی بزرگ‌ترین بیمارستان خاورمیانه است. در سال 1354 مجتمع بیمارستانی دیگری به بیمارستان هزار تختخوابی افزوده شد که اکنون نام «بیمارستان ولی عصر» را بر خود دارد. پس از پیروزی انقلاب، نام بیمارستان هزار تختخوابی به «بیمارستان امام خمینی» تغییر یافت. بیمارستان امام خمینی در انتهای غربی بلوار کشاورز تهران، خیابان دکتر محمد قریب قرار دارد.

بازنویسی متن، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja         

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید