۱۴۰۳/۰۲/۱۸
دیروز همین‌جا، پانزدهم شهریور

بهروز احمدی؛ طراح فروشگاه کورش، موزه قرآن و ساختمان ارمیتاژ

11 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۹1، بهروز احمدی ـ معمار ایرانی ـ بدرود زندگی گفت.
بهروز احمدی؛ طراح فروشگاه کورش، موزه قرآن و ساختمان ارمیتاژ
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 15 شهریور_54642001

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز چهار‌شنبه پانزدهم شهریور ماه 1402 خورشیدی، یکصد و هفتادمین روز سال جاری، برابر است با ششم سپتامبر 2023 میلادی و بیستم صفر 1445 هجری قمری.

11 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۹1، بهروز احمدی ـ معمار ایرانی ـ بدرود زندگی گفت.

بهروز احمدی در سال ۱۳۲۵ در تهران به دنیا آمد. در سال  ۱۳۴۴ وارد دانشگاه تهران گردید و در ۱۳۵۳ فارغ‌التحصیل شد. بهروز احمدی عضو هیأت مدیره‌ «شرکت مشاوران شارستان» و یکی از بنیانگذاران این شرکت بوده که امروز آثار ماندگاری از او برجای مانده ‌است. احمدی طراح پروژه‌های «ساختمان آرمیتاژ» در خیابان بخارست (شهید احمد قصیر)، «موزه‌ قرآن» در مجموعه‌ نهاد ریاست جمهوری و «نمای ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی» در تهران است. این مهندس معمار با مجموعه فعالیت‌های خود در زمینه‌ معماری ایرانی، نزدیک به نیم قرن فعالیت کرد. از دیگر آثار او می‌توان ساختمان‌هایی مانند «فروشگاه کوروش» سابق (فروشگاه قدس)، مجتمع «ساختمان‌ های اداری بم»، «موزه‌ منطقه‌ ای سیستان و بلوچستان»، و طراحی فرشی به مساحت هزار مترمربع در یکی از میدان‌های شهر تبریز را نام برد.

                                                   

بهروز احمدی در طول دوره‌ فعالیت حرفه‌ای خود حدود ۹۰ پروژه را به انجام رسانده که بیشتر آنها به آثاری نمادین و به‌یادماندنی برای ایرانیان بدل شده‌است. او در آثارش با عناصر سنتی کار می‌کرد. این معمار ایرانی، طرح برج آرمیتاژ در خیابان بخارست تهران را با الهام از پستخانه‌ سابق ایران، و ساختمان مجتمع ادارات بم را با الهام از ساختمان‌های «ارگ بم» طراحی کرد.

                  ساختمان ارمیتاژ در خیابان بخارست تهران            

بهروز احمدی خود در مورد سبک معماری‌اش گفته بود: «از دیدگاه من، معمار در طول زندگی از محیط اطراف و وسائط ارتباط جمعی و نشریات و تحولات الگوهای زندگی، ناخودآگاه و گاه به اختیار، تأثیر می‌پذیرد و معماری موفق فارغ از سبک‌های معماری، باید با نیازهای روز اجتماع منطبق باشد؛ ولی در محیطی که تمام ضوابط فنی و روابط اجتماعی و الگوهای زیست در حال تحول است، پیروی از یک تفکر معماری (هرچند در جوامع شکل‌یافته به طور جدی مطرح شود)، نمی‌تواند لزوماً نتایجی مطلوب در پی داشته باشد».

بهروز احمدی ـ معمار و طراح هنری ـ در ۱۵ شهریور ۱۳۹۱ در ۶۶ سالگی بر اثر ایست قلبی شمع وجودش خاموش گشت.

موسیقی استفاده‌شده در این پادکست:

آلبوم: بودن و نبودن

قطعه: آب روشنایی است

آهنگساز: بردیا کیارس

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید