۱۴۰۳/۰۲/۰۹
دیروز همین‌جا، سیزدهم مرداد

بهره‌برداری از فرودگاه بین‌المللی مهرآباد

85 سال پیش در چنین روزی در سال 1317، «فرودگاه بین‌المللی مهرآباد» در تهران به بهره‌برداری رسید.
بهره‌برداری از فرودگاه بین‌المللی مهرآباد
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 13 مرداد_96344023

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز آدینه سیزدهم مرداد ماه 1402 خورشیدی، یکصد و سی‌ و هفتمین روز سال جاری، برابر است با چهارم آگوست 2023 میلادی و هفدهم محرم 1445 هجری قمری. 

85 سال پیش در چنین روزی در سال 1317، «فرودگاه بین‌المللی مهرآباد» در تهران به بهره‌برداری رسید.

در سال 1304 حق انحصار هواپیمایی به کشور آلمان واگذار شد. پس از تأسیس باشگاه خلبانی، فرودگاه مهرآباد با 20 فروند هواپیما در 13 مرداد 1317 عملاً افتتاح شد. این فرودگاه در بخش غربی تهران واقع شده و گفته‌اند نام خود را از روستای «مهرآباد» که پیشتر در آن منطقه بود، گرفته است. برخی از تهران‌شناسان نیز می‌گویند منطقه یا زمین‌های مهرآباد، در واقع مَهرِ عصمت‌الدوله ـ دختر ناصرالدین شاه قاجار و همسر دوست محمدخان معیرالممالک ـ بوده است. از این رو، آن‌ جا را «مَهرآباد» گفته‌اند. البته بعدها با خرج‌های بی‌رویه‌ دوستمحمدخان، مهرآباد به گرو رفت و از تملک خاندان معیرالممالک خارج شد و دادخواهی دوستعلی معیری پسر دوست‌محمدخان نیز نزد رضاشاه بی‌فایده بود. پیش از آن، نام روستای نامبرده «حسین‌آباد» بوده است.

روستای مَهرآباد یا مِهرآباد به مالکیت خانواده نظام مافی درآمد. در سال ۱۳۰۴ در دوران سلطنت رضاشاه که حق انحصاری هواپیمایی به شرکت هواپیمایی آلمانی «یونکرس» واگذار شد و پس از تأسیس باشگاه خلبانی، با بیست فروند هواپیما در سال ۱۳۱۷ عملاً فرودگاه مهرآباد به دست این شرکت در اراضی مهرآباد بنیاد شد.

                                                                                    

از کسانی که در ساخت و توسعه‌ پایانه‌های بین‌المللی این فرودگاه نقش اساسی داشتند، می‌توان «ویلیام پریرا» معمار پرتغالی الاصل آمریکایی را نام برد که به همراه چند شرکت دیگر در سال ۱۹۷۲ میلادی به فرودگاه چهره‌ای جدید بخشیدند. پریرا در سال ۱۹۸۵ میلادی درگذشت. «مرکز آموزش هلیکوپترهای بل» و «دانشگاه علوم پزشکی ایران (مرکز پزشکی شاهنشاهی سابق)» که نیمه‌کاره ماند، از دیگر یادگارهای پریرا در ایران است. فرودگاه بین‌المللی مهرآباد اکنون دارای ۶ ترمینال برای پروازهای ورودی و خروجی است.

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید