۱۴۰۳/۰۵/۰۶
دیروز همین‌جا، بیست و ششم آذر

درگذشت خالق شب قوزی (دیروز همین‌جا)

16 سال پیش در چنین روزی در سال 1385، فرخ غفاری ـ کارگردان سینما، مستندساز، منتقد و محقق تاریخ سینمای ایران ـ درگذشت.
درگذشت خالق شب قوزی (دیروز همین‌جا)
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 26 آذر.mp3

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز شنبه بیست و ششم آذرماه 1401 خورشیدی، 272اُمین روز سال جاری، برابر است با بیست و دوم جمادی‌الاولای 1444 هجری قمری و هفدهم دسامبر 2022 میلادی.

16 سال پیش در چنین روزی در سال 1385، فرخ غفاری ـ کارگردان سینما، مستندساز، منتقد و محقق تاریخ سینمای ایران ـ درگذشت.

                                                                                              

فرخ غفاری در سال 1300 در تهران به دنیا آمد. در 11سالگی همراه پدرش حسنعلی غفاری (معاون‌الدوله) که وزیرمختار ایران در بلژیک شده بود، به اروپا رفت و تحصیلاتش را در آن جا ادامه داد. در 15سالگی علاقه‌مند به دیدن فیلم‌های کلاسیک سینما شد. علیرغم میل پدر که می‌خواست پسرش حقوق بخواند، به دانشگاه گرونوبل فرانسه رفت و در رشته‌ ادبیات تحصیل کرد. فرخ غفاری در سال‌های تحصیل، رئیس کمیته‌ جشن‌ها و نمایش‌های دانشجویی بود. او فعالیت هنری را با تئاتر فرانسه آغاز کرد و پس از نوشتن مقاله برای روزنامه‌های «ژون دو فینه» و «واریته»، با هانری لانگلوا مؤسس «سینما تک پاریس» آشنا شد. غفاری سینمای حرفه‌ای را با ساخت فیلم «جنوب شهر» در سال 1337 آغاز کرد. به تصویر کشیدن مردمان فقیر جنوب شهر تهران با نگاهی ناتورالیستی در آن سال‌ها، سبب شد که این فیلم پس از چند شب نمایش توقیف شود.

از میان معدود فیلم‌‎های سینمایی فرخ غفاری، «شب قوزی» معروف‌ترین اثر اوست. او این فیلم را با اقتباس از یکی از داستان‌های هزار و یکشب پدید آورد. تماشاگر در این فیلم با کیفیت و اوضاع زندگی طبقات مختلف جامعه و جنبه‌‎های تیره و روشن خصوصیات اخلاقی مردم روبه‌رو می‌شود. «شب قوزی» در «سینما تک فرانسه»، «جشنواره‌ جهانی فیلم تهران»، «جشنواره‌ لوکارنو در 1965 میلادی»، «سینما تک‌های: انگلیس، بلژیک و سویس» به نمایش درآمد و تحسین بسیاری را برانگیخت.

                                                                 

«مدیر عاملی فدراسیون بین‌المللی آرشیوهای فیلم در پاریس»، «مؤسس و مدیر آرشیو فیلم ایران و فیلمخانه‌ ملی ایران»، «معاون فرهنگی سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران»، «قائم مقام مدیر عامل جشن هنر شیراز» و «مدیر نخستین جشنواره‌ جهانی فیلم تهران»، از فعالیت‌ها و سمت‌های دیگر غفاری در حوزه‌ فرهنگ و هنر هستند. او ساخت مستندهایی چون: «جزیره‌ فارسی»، «زندگی نفت» و «سپاه بهداشت» را نیز در کارنامه‌ هنری خود دارد.

فرخ غفاری ـ کارگردان سینما، مستندساز، منتقد و محقق تاریخ سینمای ایران ـ در 26 آذر 1385 در در 85سالگی در پاریس درگذشت و در گورستان مون پارناس این شهر در خاک آرمید.

محقق، نویسنده و گوینده: آرش امجدی

تهیه‌کننده: انسیه سمیع‌پور

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید