۱۴۰۳/۰۲/۱۶
دیروز همین‌جا، سوم فروردین

یادی از عبدالعظیم قریب گرکانی و احمد ناظرزاده کرمانی

58 سال پیش در چنین روزی، استاد عبدالعظیم قریب گرکانی، و 47 سال پیش در چنین روزی، احمد ناظرزاده‌ کرمانی زندگی را بدرود گفتند.
یادی از عبدالعظیم قریب گرکانی و احمد ناظرزاده کرمانی
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 3 فروردین_15183290

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز پنج‌شنبه سوم فروردین ماه 1402 خورشیدی، سومین روز سال جاری، برابر است با بیست و سوم مارس 2023 میلادی و اول رمضان 1444 هجری قمری.

58 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۴۴، استاد عبدالعظیم قریب گَرَکانی ـ ادیب، شاعر و نویسنده‌ ـ درگذشت.

تولد، تحصیلات مکتبی و تدریس

عبدالعظیم قریب در سال ۱۲۵۸ در روستای گَرَکان تفرش به دنیا آمد. مقدمات زبان فارسی و عربی را نزد پدر فراگرفت و در تهران ادامه‌ تحصیل داد. وی پس از یادگیری هیأت، نجوم، اصول، منطق، حکمت و زبان فرانسه، در مدرسه‌ علمیه به تدریس پرداخت و شاگردان فراوانی پرورش داد. این استاد زبان و ادب فارسی و عربی، بعدها در دارالفنون، دانشسرای عالی و دانشکده‌ ادبیات دانشگاه تهران، به تدریس مشغول شد. او نزدیک به ۷۰ سال به تدریس و تعلیم و خدمات فرهنگی اشتغال داشت.

                                                                                         

آثار مکتوب استاد قریب

استاد عبدالعظیم قریب، برای نخستین بار، به همراه چهار استاد دیگر، دستور زبانی مدوّن و ساده برای زبان فارسی تنظیم کرد که در طی نیم قرن دانش‌آموزان قواعد و دستور زبان فارسی را از آن آموخته‌اند. این کتاب به نام «دستور زبان پنج استاد» معروف است. استاد قریب منتخباتی نیز به عنوان «فرائدُالادب» گردآورد که مدت‌ها در دبیرستان‎ها تدریس می‌شد. مجموعه‌ «فرائدالادب» سال‌ها بعد، در سال ۱۳۸۷ به کوشش دکتر ناصر رحیمی و محمدرسول دریاگشت، از سوی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی، در یک مجلد چاپ و منتشر شد. وی «کَلیله و دِمنه» را هم تصحیح کرده است.

استاد عبدالعظیم قریب گرکانی، در ۳ فروردین ۱۳۴۴ در 86 سالگی شمع وجودش خاموش گشت.

                                                             ****************************************************

47 سال پیش در چنین روزی در سال 1355، احمد ناظرزاده‌ کرمانی ـ نویسنده، ادیب و استاد دانشگاه ـ بدرود زندگی گفت.

تولد، تحصیلات در ایران و فرانسه

احمد ناظرزاده‌ کرمانی در سال 1292 در کرمان به دنیا آمد. پس از اتمام تحصیلات ابتدایی، دوره‌ متوسطه را در دارالفنون تهران به پایان برد. به دنبال دریافت دانشنامه‌ لیسانس علوم سیاسی و نیز علوم تربیتی، در سال 1331 دانشنامه‌ دکتری زبان و ادبیات فارسی را از دانشگاه تهران گرفت. سپس به پاریس رفت و پس از گذراندن دوره‌ دکتری جامعه‌شناسی ادیان از دانشگاه سوربن، از سال 1335 به تدریس در دانشگاه تهران پرداخت.

                                                                           

کارهای سیاسی و اداری

دکتر ناظرزاده‌ کرمانی افزون بر فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی، به کارهای سیاسی و اداری هم می‌پرداخت. وی شهردار تهران، بازرس استانداری کرمان، کفیل استانداری کرمان، نماینده‌ سیرجان در دوره‌های 15 و 16 مجلس شورای ملی و شهردار کرمان نیز بود، اما پس از کودتای 28 مرداد 32 از نمایندگی عزل شد و تبعید گردید. دکتر ناظرزاده کرمانی مقالات سیاسی متعددی را تألیف کرد و در کنار آن، مقالاتی در ادبیات، عرفان و مسائل تحقیقی ـ تاریخی نگاشت.

دکتر ناظرزاده‌ کرمانی در اواخر عمر نابینا شد و در 3 فروردین 1355 در 63 سالگی در تهران زندگی را بدرود گفت و در آرامگاه ابن بابویه در خاک آرمید.

 

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید