۱۴۰۳/۰۲/۳۱
دیروز همین‌جا، ششم فروردین

یادی از اسماعیل ادیب خوانساری و منوچهر همایونپور

41 سال پیش در چنین روزی در سال 1361، استاد اسماعیل ادیب خوانساری و 17 سال پیش در چنین روزی در سال 1385، منوچهر همایون‌پور درگذشت.
یادی از اسماعیل ادیب خوانساری و منوچهر همایونپور
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 6 فروردین_86411803

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز یکشنبه ششم فروردین ماه 1402 خورشیدی، ششمین روز سال جاری، برابر است با بیست و ششم مارس 2023 میلادی و چهارم رمضان 1444 هجری قمری.

41 سال پیش در چنین روزی در سال 1361، استاد اسماعیل ادیب خوانساری ـ خواننده و ردیف‌دان آواز دستگاهی ایرانی ـ درگذشت.

ادیب در سال 1280 به دنیا آمد. رموز خوانندگی و ردیف‌های آوازی را نزد عندلیب گلپایگانی، سید رحیم اصفهانی، حبیب شاطر حاجی و نایب اسدالله آموخت. در سال 1309 وارد خدمات دولتی شد و در بلدیه‌ تهران مشغول به کار گردید. ادیب در سال 1319 همزمان با تأسیس رادیو تهران، در حالی که سی و نهمین سال زندگی را می‌‎گذراند، به عنوان نخستین خواننده‌ مرد در این رادیو دعوت به کار شد.

                                                                                                               

وی در آن دوره با نوازندگانی چون استادان ابوالحسن صبا، علی‌اکبر شهنازی، حسین یاحقی، مهدی خالدی و مرتضی محجوبی همکاری می‌کرد. از این استاد برجسته‌ آواز ایرانی، صفحات گرامافون 78 دور، آثار رادیویی، آواز و تصنیف همراه با ساز و ارکستر و تعداد زیادی ضبط خصوصی و محفلی بر جای مانده است.

استاد اسماعیل ادیب خوانساری، خواننده و ردیف‌دان آواز دستگاهی ایرانی، در 6 فروردین 1361 در 81 سالگی در تهران بدرود زندگی گفت و در آرامگاه بهشت زهرا در خاک آرمید.

                                                **********************************************************************

17 سال پیش در چنین روزی در سال 1385، منوچهر همایون‌پور ـ خواننده ـ درگذشت.

منوچهر همایون‌پور در سال 1303 در بروجرد به دنیا آمد. در سال‌های نوجوانی در تهران ساکن شد و ضمن اشتغال در کارهای دولتی، خوانندگی را نیز به عنوان کار هنری ادامه داد. همایون‌پور ضمن بهره‌گیری از شیوه‌ آوازی چهره‌های نامدار موسیقی آوازی همچون؛ ادیب خوانساری و تاج اصفهانی، نزد استادان دیگری چون ابوالحسن صبا و حسین یاحقی نیز آموزش دید.

                                                                                          

بیشتر آثار همایون‌پور در سال‌های پیش از 1332 خوانده شده که به دلیل نبود امکانات ضبط چیز چندانی از آن آثار باقی نمانده است. معروف‌ترین کار این خواننده‌ دهه‌ 20 و اوائل دهه‌ 30، «نوای چوپان»،  و «در کنج دلم» نام دارد.

منوچهر همایون‌پور در 6 فروردین 1385 در تهران درگذشت و در قطعه‌ هنرمندان بهشت زهرا در خاک آرمید.

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید