۱۴۰۳/۰۲/۲۷
دیروز همین‌جا، یکم بهمن؛

گشایش هتل هیلتون / درگذشت عارف قزوینی

60 سال پیش در چنین روزی در سال 1341، هتل رویال هیلتون تهران (پارسیان استقلال) گشایش یافت.
گشایش هتل هیلتون / درگذشت عارف قزوینی
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 1 بهمن_76524697

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز شنبه یکم بهمن‌ماه 1401 خورشیدی، 307اُمین روز سال جاری، برابر است با بیست و هشتم جمادی‌الثانی 1444 هجری قمری و بیست و یکم ژانویه 2023 میلادی.

امروز یکمین روز از ماه بهمن است. بهمن؛ در اوستا وَهوُمَنَه، در فارسی وَهمَن و بَهمَن، مرکب است از دو جزء: وَهو به معنی «نیک، خوب» و «مَنَه» به معنی «منش و نهاد» که روی هم به معنی «نهاد نیک» است.

بنابر اوستا، از لحاظ جایگاه، بهمن بلافاصله پس از اهورامزدا قرار دارد و نخستین مخلوق او نیز هست. همچنین بهمن نام یکی از امشاسپندان در آیین ایرانیان باستان است که در جهان مینوی نماینده منش نیک اهورامزداست و در جهان خاکی نگاهبانی چارپایان سودمند با اوست. از دیگر وظایف بهمن این است که به انسان، گفتار نیک بیاموزد و او را از ژاژخایی بازدارد. ایزد ماه و ایزد گَوش و ایزد رام از یاران بهمن هستند. از جانوران، خروس و از گل‌ها، یاسمن سفید و از پارچه‌ها، لباس سفید مخصوص به بهمن است.

60 سال پیش در چنین روزی در سال 1341، هتل رویال هیلتون تهران گشایش یافت.

هتل پارسیان استقلال با نام پیشین رویال هیلتون تهران ـ بزرگترین هتل بین المللی پنج‌ستاره ایران در شمال تهران است. هتل استقلال تهران در جنوب زمین‌های محمودیه تهران، در چهارراه پارک وی، نزدیک تقاطع بزرگراه چمران و خیابان ولی عصر است. این هتل در زمان آغاز به کار که هیلتون نام داشت، زیرمجموعه هتل‌های بین المللی هیلتون بود. هتل‌های هیلتون، یک برند جهانی هتل‌ها و استراحتگاه‌ها با خدمات کامل و برند شاخص شرکت هتل‌داری چندملیتی آمریکایی هیلتون است، که شرکت اصلی آن توسط کنراد هیلتون بازرگان آمریکایی درگذشته به سال 1979میلادی بنیان گذاشته شد.

این هتل که در زمان خود بزرگترین هتل خاورمیانه بود، در زمینی به مساحت ۹۰۰۰۰ متر مربع در مدت ۳ سال توسط سه شرکت ایرانی، آمریکایی و انگلیسی ساخته شد و در تاریخ 1 بهمن ۱۳۴۱ افتتاح گردید. در جزئیات بیشتر ساخت هتل هیلتون تهران گفته شده؛ مهندس محسن فروغی، مهندس ظفر، مهندس صادق و شرکت انگلیسی سیمنتیشن (اُرسیز) بر کار ساخت آن نظارت داشته‌اند. البته همه بخش‌های ساختمان هتل در همان سال به بهره‌برداری نرسید و تا سال ۱۳۵۱ به تدریج کامل شد.

برج‌ها و امکانات هتل هیلتون (پارسیان استقلال)

برج غربی هتل هیلتون تهران در سال 1341 با 259 اتاق توسط معتبرترین برند هتلداری جهان ساخته شد. ده سال پس از بهره‌برداری از برج غربی هتل، برج شرقی در سال 1351 با 291 اتاق به بهره‌برداری رسید . هر طبقه برج شرقی 20 اتاق و هر طبقه برج غربی 18 اتاق دارد. در هر برج 315 اتاق دو تخته، 5 سوئیت بزرگ و 35 سوئیت کوچک وجود دارد . از دهه 50 نیز برج جنوبی هتل پارسیان استقلال با ظرفیت 200 اتاق در راستای طرح توسعه در حال احداث است. در دهه 60 برج غربی هتل بازسازی شد و برج شرقی هتل پارسیان استقلال در جریان هشتمین اجلاس سران کشورهای اسلامی تهران در سال 1376 بازسازی شد.

                                                             

یکی از  عکس‌های معروف از تهران قدیم، عکسی است که کارگران مشغول کار در ساخت خیابان ولی‌عصر کنونی هستند که در آن زمان بیابانی بوده است، اما در آن میان ساختمان هتل هیلتون تهران که در زمان خود بلندترین ساختمان ایران بود، خودنمایی می‌کند. امروز هتل استقلال تهران با ۵۵۰ اتاق در دو برج غربی و شرقی پذیرای مهمانان داخلی، خارجی، دیپلمات‌های بلندپایه و همایش‌های معتبر جهانی و داخلی است.

                                                              

89 سال پیش در چنین روزی در سال 1312، عارف قزوینی ـ تصنیف‌ساز، شاعر و خواننده ـ درگذشت.

ابوالقاسم عارف قزوینی در حدود سال 1259 در قزوین زاده شد. پدرش ـ ملا هادی ـ وکیل بود. عارف صرف و نحو عربی و فارسی را در قزوین فراگرفت. او خط شکسته و نستعلیق را هم خوش می‌نوشت، اما بیشتر شهرتش به سبب نقش او در موسیقی‌ است. در 16سالگی در تهران ساکن شد و چون صدای خوشی داشت، به جمع شاهزادگان قاجار راه پیدا کرد. مظفرالدین شاه خواست او را در ردیف‌ «فراش‌خلوت‌ها» قرار دهد، اما عارف نپذیرفت و به قزوین بازگشت. یکی از استادان عارف در موسیقی ملاعبدالکریم جناب قزوینی بود.عارف قزوینی 23ساله بود که زمزمه‌ مشروطه بلند شد. او به جمع آزادی‌خواهان پیوست و با غزل‌ها و تصنیف‌های خود، نهال نهضت مشروطه را آبیاری کرد. عارف خود خواننده‌ تصنیف‌هایش بود. کنسرت‌های او در تهران و مشهد، باشکوه بود و از سوی مردم استقبال فراوان می‌شد.    

                                                                                                             

بیماری و درگذشت عارف

عارف قزوینی در سال 1307 بر اثر بیماری صدایش گرفت و برای معالجه نزد دکتر بدیع در همدان رفت و تا پایان عمر در آن‌جا ماند. او در همدان، بیمار، رنجیده و مأیوس بود و از همه ـ جز اندک دوستان صمیمی و یکدل ـ کناره گرفت. عارف قزوینی ـ تصنیف‌ساز، شاعر و خواننده ـ در 1 بهمن 1312 در حدود 54سالگی در همدان درگذشت. او را در کنار آرامگاه بوعلی سینا به خاک سپردند. معروف‌ترین تصنیف‌های عارف، «از خون جوانان وطن» در دشتی، «از کفم رها» در افشاری و «افتخار آفاق» در سه‌گاه است.

محقّق، نویسنده و گوینده: آرش امجدی

تهیه‌کننده: انسیه سمیع‌پور

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید