۱۴۰۳/۰۲/۲۹
دیروز همین جا، بیست و پنجم تیر

پناهنده شدن محمدعلی شاه قاجار به سفارت روسیه و برکناری از سلطنت

114 سال پیش در چنین روزی در سال 1288، محمدعلی شاه قاجار به سفارت روسیه پناهنده شد و از سلطنت خلع گردید.
پناهنده شدن محمدعلی شاه قاجار به سفارت روسیه و برکناری از سلطنت
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 25 تیر_28599959

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز یکشنبه بیست و پنجم تیرماه 1402 خورشیدی، یکصدوهجدهمین روز سال جاری، برابر است با شانزدهم جولای 2023 میلادی و بیست و هفتم ذی‌الحجه 1444 هجری قمری.

114 سال پیش در چنین روزی در سال 1288، محمدعلی شاه قاجار به سفارت روسیه پناهنده شد و از سلطنت خلع گردید.

                                                                           

محمدعلی شاه قاجار پس از به دست گرفتن قدرت، همواره از روس‌ها حمایت می‌کرد و آنان نیز از او پشتیبانی می‌کردند. در جریان به توپ بستن مجلس شورای ملی نیز، فرماندهی قشون ایران را لیاخوف روسی بر عهده داشت. وقتی که آزادی‌خواهان در 25 تیر 1288 پس از پایان درگیری‌ها تهران را رسماً به دست گرفتند، محمدعلی شاه خود را در برابر آنان ناتوان یافت و برای در امان ماندن از دست مبارزان مشروطه‌خواه، همراه با خانواده و رجال و اعیان طرفدار استبداد و با حفاظت 500 قزاق، به باغ سفارت روسیه در زرگنده پناهنده شد. لیاخوف روسی ـ فرمانده‌ قزاقان ـ هم خود را در برابر مبارزان تسلیم کرد.

                                                                                               

در ساعت 4 بعدازظهر همان روز (25 تیر 1288)، جلسه‌ مهمی با حضور 500 تن از نمایندگان مجلس شورای ملی و بزرگان پایتخت و آزادی‌خواهان معروف در بهارستان تشکیل شد. نمایندگان مجلس در این جلسه، محمدعلی شاه قاجار را که در سفارت روسیه پناهنده شده بود، از سلطنت برکنار کردند و پسر او احمد میرزای 12ساله را به جانشینی‌اش برگزیدند. همچنین در این روز كلنل لياخوف روسی در عمارت مجلس در بهارستان حضور يافت و خود را معرفی كرد و خواستار تأمين جانی شد تا از ايران خارج شود.

به این ترتیب، دوره‌ استبداد صغیر که 1 سال و 22 روز به درازا کشیده بود، به پایان رسید. محمدعلی شاه مخلوع 57 روز در سفارت روسیه پناهنده بود. سرانجام او را از ایران راندند. محمدعلی شاه مخلوع در آغاز در بندر اِدِسا در کنار دریای سیاه در روسیه اقامت کرد، اما پس از ده سال به بندر ساوونا در ایتالیا رفت و تا آخر عمرش در فروردین 1304 در همانجا ماند.

موزیک استفاده‌شده در این پادکست:

موسیقی متن سریال «سلطان صاحبقران»

آهنگساز: واروژان

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید