۱۴۰۳/۰۲/۳۱
دیروز همین‌جا، نوزدهم اسفند

واژگان «دانشکده» و «دانشگاه» از چه زمانی رسماً وارد ادبیات اداری ایران شد؟

89 سال پیش در چنین روزی در سال 1312، «قانون اجازه‌ تأسیس دانشسراهای مقدماتی و عالی»، در مجلس شورای ملی به تصویب رسید.
واژگان «دانشکده» و «دانشگاه» از چه زمانی رسماً وارد ادبیات اداری ایران شد؟
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 19 اسفند_88337106

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز آدینه نوزدهم اسفندماه 1401 خورشیدی، 355اُمین روز سال جاری، برابر است با هفدهم شعبان 1444 هجری قمری و دهم مارس 2023 میلادی. 

89 سال پیش در چنین روزی در سال 1312، «قانون اجازه‌ تأسیس دانشسراهای مقدماتی و عالی»، در مجلس شورای ملی به تصویب رسید.

وزارت علوم در سال 1272 ایجاد شد، اما فکر اداره‌ هماهنگ امور آموزش کشور، در سال 1288، در قالب تصویب «قانون مربوط به تأسیس وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه» نمود یافت. در سال 1300 «قانون شورای عالی معارف» به تصویب رسید که این قانون نقطه‌ عطفی در تاریخ تشکیلات وزارت معارف به شمار می‌رفت. بر اساس این قانون، شورا با هدف توسعه‌ دوائر علوم و اشاعه‌ معارف و فنون و رفع نقائص تحصیلات علمی و فنی دائر گردید. به تدریج مدارس عالی مختلف از دستگاه‌های اجرایی مجزا شده، زیر نظر وزارت معارف درآمدند. کلیه‌ امور مربوط به: تحصیلات، اساسنامه، نظامنامه و دیگر مسائل مربوط به مؤسسات آموزش عالی، در شورای عالی معارف مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تصمیمات شورا لازم‌الاجرا بود.

 

                                              

از آن پس، الفاظ: «دانشکده»؛ به مفهوم «هر شعبه از مدارس عالی» و «دانشگاه»؛ به مفهوم مجموع شعب عالیه، برای نخستین بار در «قانون تأسیس دانشسراهای مقدماتی و عالی» معرفی گردید.

در 19 اسفند 1312، قانون اجازه‌ تأسیس دانشسراهای مقدماتی و عالی، در 17 ماده دولت را مکلف کرد امر آموزش عالی را در بالاترین سطح، در تهران و ولایات، گسترش دهد.

ماده اول این قانون از این قرار است:

دولت مکلف است از اول فروردین ماه 1313 تا مدت پنج سال بیست و پنج باب «دانشسرای مقدماتی» و یک باب «دانشسرای دخترانه» در‌تهران و در ولایات به شرح ذیل تأسیس نماید و «دانشسرای عالی پسرانه» را که بر طبق قانون مصوب 1308 تأسیس شده است، تکمیل نماید:

‌در سال 1313 تکمیل دانشسرای عالی پسرانه در تهران و تأسیس پنج باب دانشسرای مقدماتی در تهران و در ولایات.

‌در سال 1314 تأسیس یک «دانشسرای عالی دخترانه» در تهران و پنج دانشسرای مقدماتی در

تهران و در ولایات.

‌از سال 1315 تا 1318 سالی پنج باب دانشسرای مقدماتی در ولایات.

‌تبصره - از این به بعد «مدرسه ابتدایی» دبستان و معلم آن آموزگار، «مدرسه متوسطه» دبیرستان و معلم آن دبیر، «مدرسه صنعتی» هنرستان و معلم آن‌هنرآموز، هر شعبه از مدارس عالی (‌فاکولته) «دانشکده» و مجموع شعب عالیه (‌اونیورسیته) «دانشگاه» و معلم مدارس عالیه استاد نامیده خواهد شد.

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده: انسیه سمیع پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

 انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید