۱۴۰۳/۰۲/۱۰
دیروز همین‌جا، هشتم اردی‌بهشت

نورالدین رضوی سروستانی؛ خواننده و ردیف‌دان موسیقی دستگاهی ایرانی

23 سال پیش در چنین روزی در سال 1379، نورالدین رضوی سروستانی ـ خواننده‌ آواز دستگاهی ایرانی و ردیف‌دان ـ بدرود زندگی گفت.
نورالدین رضوی سروستانی؛ خواننده و ردیف‌دان موسیقی دستگاهی ایرانی
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 8 اردی‌بهشت_87605656

امروز آدینه هشتم اُردی‌بهشت ماه 1402 خورشیدی، سی‌ و نهمین روز سال جاری، برابر است با بیست و هشتم آوریل 2023 میلادی و هفتم شوال 1444 هجری قمری.

23 سال پیش در چنین روزی در سال 1379، نورالدین رضوی سروستانی ـ خواننده‌ آواز دستگاهی ایرانی و ردیف‌دان ـ بدرود زندگی گفت.

نخستین استاد، ورود به رادیو شیراز  و تکمیل آموخته‌ها در تهران

نورالدین رضوی سروستانی در سال 1314 در سروستان شیراز به دنیا آمد. از 20 سالگی یادگیری موسیقی را در شیراز نزد استاد مشیر معظم افشار آغاز کرد. صدای او برای نخستین بار در سال 1337 از رادیو شیراز پخش شد. رضوی سروستانی در سال 1336 برای تکمیل آموخته‌های خود در تهران ساکن شد و سال‌ها از محضر استادان بزرگی چون مرتضی محجوبی، احمد عبادی، رضا فروتن، سلیمان امیر قاسمی، علی‌اکبر شهنازی، اصغر بهاری و نورعلی برومند به خوشه‌چینی پرداخت.

                                                                                              

همکاری با آهنگسازان نامدار در تهران

رضوی سروستانی برای گسترش و شناساندن موسیقی دستگاهی ایرانی و شیوه‌ صحیح آواز، از سال 1352 با همکاری گروه‌های موسیقی شیدا، سماعی، درویش و مولوی، کنسرت‌هایی را با استادان نامداری چون فرامرز پایور، حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان برگزار کرد. برخی از تصنیف‌های قدیمی موسیقی ایرانی، از جمله؛ تصنیف‌های عارف و شیدا، با صدای رضوی سروستانی، از شناخته‌‌ترین کارهای این خواننده‌ آواز ایرانی به شمار می‌روند. در آبان ماه 1355، دکتری افتخاری موسیقی از سوی پادشاه بلژیک به رضوی سروستانی اعطا شد. رضوی سروستانی در مدت بیش از 40 سال عمر هنری خود، شاگردان زیادی تربیت کرد. صدیق تعریف از شاگردان خوب رضوی سروستانی‌ است و از دیگران شناخته‌تر است.

استاد نورالدین رضوی سروستانی ـ خواننده‌ آواز دستگاهی ایرانی و ردیف‌دان ـ در 8 اردی‌بهشت 1379 در 65 سالگی زندگی را بدرود گفت و در حافظیه‌ شیراز در خاک آرمید.

موزیک استفاده‌شده در این پادکست:

آواز رضوی سروستانی

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید