۱۴۰۳/۰۲/۲۹
دیروز همین‌جا، نوزدهم تیر

نودوهفت سالگی روزنامه اطلاعات، هشتادودو سالگی ناصر تقوایی

97 سال پیش در چنین روزی در سال 1305، نخستین شماره‌ «روزنامه‌ اطلاعات» منتشر شد.82 سال پیش در چنین روزی در سال 1320، ناصر تقوایی به دنیا آمد.
نودوهفت سالگی روزنامه اطلاعات، هشتادودو سالگی ناصر تقوایی
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 19 تیر_94338026

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز دو‌شنبه نوزدهم تیرماه 1402 خورشیدی، یکصدودوازدهمین روز سال جاری، برابر است با دهم جولای 2023 میلادی و بیست و یکم ذی‌الحجه 1444 هجری قمری.

97 سال پیش در چنین روزی در سال 1305، نخستین شماره‌ «روزنامه‌ اطلاعات»، در ایران منتشر شد.

«روزنامه‌ اطلاعات» در شامگاه روز یکشنبه 19 تیر 1305 نخستین شماره‌ خود را در تهران منتشر کرد. این روزنامه قدیمی‌ترین روزنامه‌ ایران است که اکنون نیز چاپ و انتشار آن ادامه دارد. نخستین بار در اتاق ساختمانی در خیابان علاءالدوله در تهران (فردوسی امروز)، دفتری با نام «دفتر اطلاعات» توسط «عباس مسعودی» راه‌اندازی شد که کارش تهیه و تنظیم خبرهای سیاسی و حوادث روز برای نشریه‌های گوناگون آن زمان بود. سه سال بعد از تأسیس دفتر اطلاعات، سرپرست آن از وزارت معارف خواستار دریافت امتیاز تأسیس روزنامه شد.

                                                                                                  

«روزنامه‌ اطلاعات» در آغاز تنها 2 صفحه را در برمی‌گرفت و تیراژ آن 500 نسخه بود. اعضای کادر آن نیز به جز سرپرست و مدیر روزنامه، تنها 2 نفر بودند. اما رفته‌رفته کار روزنامه گسترش یافت و با گذشت زمان، محدوده‌ کارش از انتشار یک روزنامه بسیار فراتر رفت، تا جایی که به صورت یکی از بزرگ‌ترین مؤسسه‌های فرهنگی خاورمیانه درآمد. دفتر «روزنامه‌ اطلاعات» در آغاز در نزدیکی میدان توپخانه (میدان امام خمینی فعلی) در تهران قرار داشت و اکنون مرکز روزنامه‌ اطلاعات، در ساختمان 10 طبقه‌ مؤسسه‌ اطلاعات در خیابان میرداماد تهران است.

روزنامه‌ اطلاعات ـ قدیمی‌ترین روزنامه‌ تهران که تا به امروز انتشار دارد ـ امروز 97 ساله شد.

                                                                      *************************************************************************

 

82 سال پیش در چنین روزی در سال 1320، ناصر تقوایی ـ کارگردان سینمای ایران ـ به دنیا آمد.

ناصر تقوایی در 19 تیر ۱۳۲۰ در آبادان متولد شد. در دانشکده‌ ادبیات دانشگاه تهران تحصیل کرد و قبل از شروع کار در سینما، جذب تلویریون شد. او با ساخت مجموعه‌ تلویزیونی مورد توجه قرار گرفت و فعالیت سینمایی خود را نیز با همکاری در گروه فنی فیلم «خشت و آینه» به کارگردانی «ابراهیم گلستان» آغاز کرد. تقوایی شروعی بسیار مهم در سینما داشت و «آرامش در حضور دیگران» را در سال 1349 ساخت. وی هوشمندانه به سراغ کاری از «غلامحسین ساعدی» رفت و آن را به فیلمنامه برگرداند.

                                                                                                                 

دهه‌ ۱۳۶۰ دهه‌ شگفتی‌های سینمای ایران بود و یکی از این شگفتی‌ها، بازگشت تعدادی از فیلمسازان باسابقه به سینمای بعد از انقلاب بود. ناصر تقوایی با فیلم «ناخدا خورشید» در سال 1365 که در جشنواره‌ فیلم فجر به نمایش درآمد و چند جایزه دریافت کرد، بازگشت خود را اعلام کرد. تقوایی داستان فیلمش را بر اساس رمان «داشتن و نداشتن» اثر «ارنست همینگوی» بنا کرد و به خوبی توانست آن را با فضای بومی یک جزیره‌ جنوبی منطبق کند. وی حدود 6 دهه است که در گستره‌ ادبیات و سینما فعالیت دارد؛ اگر چه او را بیشتر به عنوان سینماگر می‌شناسند؛ سینماگری که در طول فعالیت سینمایی‌اش هیچگاه شتابی برای تولید انبوه نداشته است. معروف‌ترین کار ناصر تقوایی، مجموعه‌ تلویریونی «دایی جان ناپلئون» است.

ناصر تقوایی ـ کارگردان سینمای ایران ـ امروز 82امین شمع زندگی را روشن می‌کند.

 

همراه با: بخشی از دیالوگ سریال تلویزیونی «دایی جان ناپلئون»

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید