۱۴۰۳/۰۲/۰۸
دیروز همین‌جا، دوازدهم تیر

نظام عامری؛ معمار و شاگرد فرانک لوید رایت

7 سال پیش در چنین روزی در سال 1395، نظام عامری ـ معمار و طراح ـ بدرود زندگی گفت.
نظام عامری؛ معمار و شاگرد فرانک لوید رایت
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 12 تیر_58574888

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبار ساخته‌ها؛ امروز دو‌شنبه دوازدهم تیرماه 1402 خورشیدی، یکصدوپنجمین روز سال جاری، برابر است با سوم جولای 2023 میلادی و چهاردهم ذی‌الحجه 1444 هجری قمری. 

7 سال پیش در چنین روزی در سال 1395، نظام عامری ـ معمار و طراح ـ بدرود زندگی گفت.

آغاز تحصیل معماری در آمریکا

نظام عامری در سال ۱۳۰۵ در تهران متولد شد. او فرزند شیخ خزعل ـ از حاکمان جنوب ایران ـ بود. از همان دوران کودکی تحت مراقبت بود و زندگی پر فراز و نشیبی را تجربه کرد. پس از گذراندن تحصیلات پایه‌ای برای دریافت مدرک دیپلم به انگلستان رفت و پس از مدتی، برای تحصیل در دانشگاه راهی آمریکا شد. او ابتدا در رشته هنر در «دانشگاه کنت»  kent university ایالت اوهایو تحصیلاتش را آغاز کرد و بعد از مدتی به معماری علاقه‌مند شد و در این رشته ادامه تحصیل داد.   

                                                                                                                

آشنایی با رایت و ورود به مدرسه معماری او

آشنایی عامری با «رایت» در همان سال اول تحصیلش در رشته معماری با دیدن آثار وی در کتابخانه دانشگاه، آغاز شد. «فرانک لوید رایت» طراح داخلی و معمار صاحب‌سبک اهل آمریکا بود. عامری یک سال زودتر تحصیلات خود را در دانشگاه به پایان رساند تا بتواند هرچه سریعتر به مدرسه رایت بپیوندد. آنگونه که خودش بیان می‌کند، مصاحبه دشواری را برای ورود به «مدرسه تالیسین» taliesin school در پیش داشت. همچنین، بنا به گفته‌های عامری، رایت مدرک و درجات دانشگاهی را قبول نداشت، بنابراین مصاحبه بدون توجه به مدرک او صورت گرفت. رایت 85ساله پس از مصاحبه، عامری را به عنوان شاگرد خود قبول می‌کند و پس از سپری کردن 2 سال تحصیل در تالیسین، از او در طراحی «موزه گوگنهایم» نزد خود کمک گرفته و وی را به عنوان نماینده خود درخاورمیانه معرفی می‌کند. رایت همچنین به دلیل علاقه‌ای که به نظام عامری پیدا کرده بود، برای او اقدام به طراحی منزل شخصی می‌کند که این امر در میان شاگردان رایت امری بی‌سابقه بوده است.

                                 

 بازگشت به ایران و آغاز فعالیت حرفه‌ای

نظام عامری پس از گذراندن 2 سال پربار نزد معمار صاحب‌سبک آمریکایی، به عنوان تنها شاگرد ایرانی او، به ایران باز می‌گردد و فعالیت حرفه‌ای خود را با طراحی و اجرای خانه‌ای در تپه‌های امانیه تهران برای «سیاوش شقاقی»، آغاز می‌کند. پس از آن نیز در سال 1341 دفتر معماری خود را با همکاری «کمال کمونه» و «هرمزیار خسروی» تأسیس می‌کند که حاصل کار این دفتر، اجرای بیش از 90 پروژه در ایران است.

                                       

برخی از آثار طراحی و معماری عامری و همکارانش:

ـ قصر شمس پهلوی در مهرشهر کرج (با همکاری بنیاد رایت)، کالج دخترانه دماوند (دانشگاه پیام نور کنونی) (با همکاری بنیاد رایت)، ساختمان دفینه (موزه پول سابق در خیابان میرداماد تهران)، بیمارستان پارس تهران، بیمارستان سینا تهران، سینما کاپری (بهمن کنونی) در تهران، پاساژ گلشن تهران، آتلیه هنر چلسی در انگلستان، کتابخانه مرکزی شیراز، پارک شهر تهران، کتابخانه نازی‌آباد و دانشگاه اصفهان، است.

نظام عامری ـ طراح و معمار ـ در ۱۲ تیرماه ۱۳۹۵ در 90سالگی در لندن چشم از جهان فروبست.

موسیقی استفاده‌شده در این پادکست:

آلبوم: بودن و نبودن

قطعه: آب روشنایی است

آهنگساز: بردیا کیارس

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرات

  • Image
    ناشناس 9 ماه پیش پاسخ

    روحش شاد . واقعا کارهای بی نظیری انجام داده است