۱۴۰۳/۰۲/۲۹
دیروز همین جا، بیست و چهارم اسفند

مطرح شدن پیشنهاد «تأسیس دانشگاه تهران»

89 سال پیش در چنین روزی در سال 1312، در جلسه‌ی هیأت دولت وقت، پیشنهاد «تأسیس دانشگاه تهران» مطرح شد.
مطرح شدن پیشنهاد «تأسیس دانشگاه تهران»
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 24 اسفند_93419469

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز چهار‌شنبه بیست و چهارم اسفندماه 1401 خورشیدی، 360اُمین روز سال جاری، برابر است با بیست و دوم شعبان 1444 هجری قمری و پانزدهم مارس 2023 میلادی.

89 سال پیش در چنین روزی در سال 1312، در جلسه‌ هیأت دولت وقت، پیشنهاد «تأسیس دانشگاه تهران» مطرح شد.

پس از جلسه‌ مطرح شدن تأسیس دانشگاه تهران در 24 اسفند 1312، در جلسه‌ بعدی هیأت وزرا، وزیر مالیه علی‌ اکبر داور مکلف شد در بودجه‌ سال آینده 250 هزار تومان اعتبار جهت ساخت دانشگاه برای وزارت معارف در نظر بگیرد. به دنبال تحقق این امر، وزیر معارف ـ علی‌ اصغر حکمت ـ مأمور و مکلف شد ساخت دانشگاه را آغاز نماید. او بی‌درنگ دست به کار شد و تحقیق برای یافتن مکان مناسب ساخت دانشگاه را با کمک و مشاوره‌ آندره گدار ـ معمار فرانسوی مقیم ایران ـ آغاز کرد. آنان پس از جست‌وجوی بسیار در باغ‌ها و زمین‌های فراوان آن روز اطراف تهران، «باغ جلالیه» را برای ساخت دانشگاه تهران برگزیدند. «باغ جلالیه» در شمال تهران آن روز میان «روستای امیرآباد» و «خندق شمالی تهران» قرار داشت. این باغ زیبا که پوشیده از درختان کهنسال مثمر و غیرمثمر بود، در سال‌های آخر حکومت ناصرالدین شاه قاجار در حدود سال 1260 به فرمان شاهزاده جلال‌ الدوله بنا شده بود.

                                                                                          

برای ساخت دانشگاه تهران، «باغ جلالیه» را از قرار مترمربعی 5 ریال و جمعاً به مبلغ صدهزار تومان از صاحب آن حاج رحیم آقای اتحادیه‌ تبریزی خریداری کردند و آندره گدار به سرعت مأمور تعیین حدود، نرده‌گذاری و اجرای عملیات ساختمانی در آن شد. قرار شد ساختمان دانشگاه از دانشکده‌ پزشکی آغاز شود. در اوائل اُردی‌بهشت سال 1313 عملیات ساخت آغاز شد.

                                                                                

«تالار کالبد شکافی» نخستین ساختمان دانشگاه بود و تا اواخر دی ماه 1313 کار ساخت آن ادامه داشت. دکتر امیر اعلم که رئیس «کرسی تشریح» بود و دکتر ابوالقاسم بختیار جراح و معاون دانشکده‌ پزشکی، و دکتر بلر جراح «بیمارستان آمریکایی تهران»، کوشش فراوانی در این راه به خرج دادند. همزمان با گشایش تالار کالبد شکافی، در 15 بهمن 1313 لوح یادبود تأسیس دانشگاه تهران در محلی که اکنون پلکان جنوبی دانشکده‌ پزشکی است در دل خاک گذاشته شد. به این ترتیب، حدود 11 ماه پس از نخستین جلسه‌ هیأت دولت برای تأسیس دانشگاه تهران، این امر محقق شد و «دانشگاه تهران» رسماً کار خود را آغاز کرد. اکنون از نام «جلالیه» ـ که دانشگاه تهران بر روی زمین باغ آن بنیان گذاشته شد ـ کوچه‌ای به همین نام در شمال دانشکده‌ پزشکی وجود دارد.

موزیک استفاده‌شده در این پادکست:

آلبوم: سبکبال

قطعه: نغمه ترک

آهنگساز: حسین دهلوی

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید