۱۴۰۳/۰۲/۱۷
دیروز همین جا، یازدهم بهمن/

مشیرهمایون شهردار؛ از نخستین نوازندگان پیانو در ایران

53 سال پیش در چنین روزی در سال 1348، مشیرهمایون شهردار ـ نوازنده‌ پیانو ـ درگذشت.
مشیرهمایون شهردار؛ از نخستین نوازندگان پیانو در ایران
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 11 بهمن_59362741

 به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز سه‌شنبه یازدهم بهمن‌ماه 1401 خورشیدی، 317اُمین روز سال جاری، برابر است با نهم رجب 1444 هجری قمری و سی‌ویکم ژانویه 2023 میلادی.

53 سال پیش در چنین روزی در سال 1348، مشیرهمایون شهردار ـ نوازنده‌ پیانو ـ درگذشت.

حبیب‌الله شهردار معروف به مشیرهمایون شهردار، در سال 1264 به دنیا آمد. او تحصیلات خود را در مدرسه‌ آلیانس تهران به پایان رساند و پس از آن به خدمت دولت درآمد. پدر مشیرهمایون شهردار ـ نصرالله خان سپه‌سالار ـ از اروپا دو پیانو به ایران آورد که یکی از آن‌ها در خانه‌اش ماند و حبیب‌الله از 6سالگی نواختن پیانو را با آن آغاز کرد. او فنون اولیه‌ نوازندگی پیانو را از سالار مُعَزَّز فراگرفت. سپس نزد سُرورُالملک رفت. سرورالملک یکی از نوازندگان دربار ناصری بود که تا زمان مظفرالدین شاه هم زنده بود.

                                                                                           

سبک مشیرهمایون در نوازندگی پیانو

مشیرهمایون در نواختن پیانو سبک خاصی داشت که بسیار شبیه به سبک سنتور بود، از آن رو که مدت‌ها شاگرد محمدصادق خان ـ بهترین نوازنده‌ سنتور زمان خود ـ بود. مشیرهمایون برای ضبط صفحه به لندن نیز رفت. او همچنین سال‌ها در رادیو ایران پیانو نواخت و به همراه استادان موسیقی آثاری را خلق کرد، از آن میان، 5 صفحه با آواز رضاقلی میرزا ظلّی ضبط کرده که از کارهای ماندگار او و ظلّی به شمار می‌رود.

مشیر همایون شهردار در 11 بهمن 1348 در 84سالگی، در حالی که مبتلا به بیماری پارکینسون بود، در تهران درگذشت و در آرامگاه ظهیرالدوله در شمیران در خاک آرمید.

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده: انسیه سمیع‌پور

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید