۱۴۰۳/۰۲/۲۴
دیروز همین‌جا، سی‌ام مرداد

محمود گلابچی؛ مؤلف، استاد تمام معماری و عمران در دانشگاه

66 سال پیش در چنین روزی در سال 1336، محمود گلابچی ـ مؤلف، محقق و استاد تمام رشته‌های معماری و عمران در دانشگاه تهران ـ به دنیا آمد.
محمود گلابچی؛ مؤلف، استاد تمام معماری و عمران در دانشگاه
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 30 مرداد_41279708

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز دو‌شنبه سی‌ام مردادماه 1402 خورشیدی، یکصد و پنجاه و چهارمین روز سال جاری، برابر است با بیست و یکم آگوست 2023 میلادی و چهارم صفر 1445 هجری قمری.

66 سال پیش در چنین روزی در سال 1336، محمود گلابچی ـ مؤلف، محقق و استاد تمام رشته‌های معماری و عمران در دانشگاه تهران ـ به دنیا آمد.

محمود گلابچی در 30 مرداد 1336 در مشهد زاده شد. تحصیلاتش را تا دریافت گواهی‌نامه‌ دیپلم در سال 1354 در زادگاهش به انجام رساند، درحالیکه در سال آخر دبیرستان رتبه نخست را در استان خراسان کسب کرده بود. تحصیلات عالی را در دانشکده فنی دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال‌های ۱۳۵۹ و ۱۳۶۲ موفق به اتمام دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد با رتبه اول در رشته مهندسی عمران (راه و ساختمان) گردید. محمود گلابچی به دلیل کسب رتبه‌ اول در دانشکده‌ فنی دانشگاه تهران، عضو هیأت علمی این دانشگاه گردید و پس از ده سال فعالیت علمی و دانشگاهی در دانشکده‌ معماری و انتشار تعداد چشمگیری از مقالات و نیز کتاب‌ در زمینه‌ «سازه و معماری»، در سال ۱۳۷۲ برای ادامه‌ تحصیل در مقطع دکتری به انگلستان رفت. 

                                                                                             

محمود گلابچی در سال ۱۳۷۵ دانشنامه‌ دکتری را در رشته‌ مهندسی راه و ساختمان با تخصص سازه در معماری از «دانشگاه لیدز» انگلستان دریافت نمود و دوره‌ فوق دکتری سیستم‌های ساختمانی را نیز در سال ۱۳۷۶ در همین دانشگاه با موفقیت به پایان رساند. وی همچنین در طول مدت اقامت در انگلستان سرفصل‌های متعددی را در زمینه‌ معماری و مهندسی تدریس نمود. دکتر محمود گلابچی از سال ۱۳۶۲ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بوده و در حال حاضر استاد پرآوازه‌ کشور در زمینه‌ فناوری معماری است. وی به عنوان متخصص در همین حوزه و به عنوان پژوهشگری که میان «معماری و سازه» ارتباط علمی و تخصصی برقرار کرده، شناخته شده است. او دارای رتبه‌های دانشگاهی متعددی در دانشگاه تهران و در سطح ملی است. همچنین مدیریت واحد تحصیلات تکمیلی و دکتری و مدیریت گروه‌های فناوری معماری و مدیریت ساخت را بر عهده داشته است.

این استاد نامدار معماری و عمران دانشگاه تهران، به واسطه‌ سال‌ها فعالیت‌های علمی و حرفه‌ای، به مقام‌هایی چون استاد نمونه کشور (۱۳۸۸)، پژوهشگر برجسته کشور (۱۳۸۹)، و مهندس نمونه کشور(۱۳۸۹) دست یافته است. در کارنامه سمتهای علمی دکتر محمود گلابچی، استاد پایه ۵۴ دانشکده معماری دانشگاه تهران،‌ عضویت در شورای تدوین مقررات ملی ساختمان،‌ ریاست شورای فناوری‌ های نوین ساختمانی،‌ عضویت هیأت امنای انجمن مفاخر معماری ایران،‌ مشاورت عالی سازمان‌های تخصصی ملی و بین‌المللی در زمینه معماری و مهندسی عمران، و سردبیری مجله بین‌ المللی فناوری معماری (International Journal of Architectural Technology) و نیز پایه‌گذاری قطب علمی فناوری معماری (Center of Excellence in Architectural Technology) در دانشگاه تهران، به چشم می‌خورد. کتابهای: «مبانی و اصول مدیریت پروژه و ساخت»، «معماری پارامتریک و روباتیک»، «ساختارهای زیستی و ریاضیات در طراحی معماری بایونیک»، نمونه‌ای از تألیفات دانشگاهی وی در زمینه‌ معماری و عمران است که شمار آنها از 70 متجاوز است.

استاد دکتر محمود گلابچی ـ مؤلف و استاد تمام معماری و عمران دانشگاه تهران ـ امروز 66امین شمع زندگانی را روشن می‌کند.

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید