۱۴۰۳/۰۲/۱۶
دیروز همین‌جا، دهم مرداد

محمود دولت آبادی؛ نویسنده‌ای که به یک قدمی نوبل ادبیات رسید

83 سال پیش در چنین روزی در سال 1319، محمود دولت‌آبادی ـ نویسنده، نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس‌ ـ به دنیا آمد.
محمود دولت آبادی؛ نویسنده‌ای که به یک قدمی نوبل ادبیات رسید
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 10 مرداد_56762747

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز سه‌شنبه دهم مرداد ماه 1402 خورشیدی، یکصد و سی‌ و چهارمین روز سال جاری، برابر است با یکم آگوست 2023 میلادی و چهاردهم محرم 1445 هجری قمری.

83 سال پیش در چنین روزی در سال 1319، محمود دولت‌آبادی ـ نویسنده، نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس‌ ـ به دنیا آمد.

محمود دولت‌آبادی در 10 مرداد 1319 در دولت‌آباد شهرستان سبزوار زاده شد. دولت‌آبادی مشاغل مختلفی را تجربه کرده است؛ کار روی زمین، چوپانی، پادویی کفاشی، دوچرخه‌سازی و نیز سلمانی. وی از سال 1341 تا کنون در تهران زندگی می‌کند. او در دهه‌ 40 به صورت جدی با تئاتر آشنا شد و در دوره‌های نظری و عملی، شاگرد اول شد. دولت‌آبادی در این دوره تئاتر «شب‌های سفید» داستایوفسکی و بعد «قرعه برای مرگ» را بازی کرد. در فیلم «گاو» اثر داریوش مهرجویی هم در نقش کوتاهی بازی کرده است. این نویسنده‌ نامدار کار منظم داستان‌نویسی را با نوشتن «ته شب» در سال 1341 آغاز کرد، اما معروف‌ترین اثرش رمان «کلیدر» است؛ داستان بلندی در ستایش کار و زندگی و طبیعت، سرشار از شجاعت و مردانگی. گفته‌اند این رمان او را به جایزه‌ نوبل ادبیات بسیار نزدیک کرد. «روزگار سپری‌شده‌ مردم سالخورده»، «جای خالی سلوچ»، و «زوال کلنل» از دیگر آثار معروف محمود دولت‌آبادی است.

                                                                               

وی همچنین عناوین و جایزه‌های بین‌المللی مهمی را در عرصه‌ نویسندگی به دست آورده است، از آن میان؛ «جایزه‌ ادبی یان میخالسکی» در سویس به سال 2013 میلادی و «جایزه‌ و عنوان شوالیه‌ ادب و هنر فرانسه» در سال 1393. بخشی از آثار این نویسنده به زبان‌های کُردی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی، سوئدی، هلندی و نروژی ترجمه شده است. همچنین در نگارش برای رادیو، قصه‌های «اتاق شماره‌ شش» و «گل دیوانه» در کارنامه‌ فعالیت‌های دولت‌‌آبادی وجود دارد. وی در کار نوشتن نمایشنامه و فیلمنامه‌ هم بوده است. فیلمنامه‌ «اتوبوس» که با نام داریوش فرهنگ از روی آن فیلمی با همین نام با بازی هادی اسلامی به کارگردانی یدالله صمدی ساخته شد، از آن دولت‌آبادی است. این فیلمنامه را نشر چشمه در سال 1372 به چاپ رساند.

                                                                            

دولت‌آبادی خود می‌گوید مجموعه‌ تلویزیونی «سربداران» به کارگردانی محمدعلی نجفی و فیلم‌های: «گوزن‌ها» (بر اساس نمایشنامه‌ «تنگنا») و «خاک» (بر اساس داستان «آوسنه‌ بابا سبحان»)، هر دو به کارگردانی مسعود کیمیایی، و «مادیان» به کارگردانی علی ژکان، و «همه‌ آرزوهای زمین» (بر اساس فیلمنامه‌ «هیولا») به کارگردانی حمید سمندریان، از آثار وی اقتباس شده است.

محمود دولت‌آبادی ـ نویسنده‌ نامدار ایرانی ـ امروز 82امین شمع زندگی را روشن می‌کند. 

موسیقی استفاده‌شده در این پادکست:

آلبوم: از آب‌ها به بعد

آهنگساز: سیاوش کامکار

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید