۱۴۰۳/۰۲/۲۲
دیروز همین‌جا، نهم شهریور

محمدکریم پیرنیا؛ احیاگر معماری سنتی ایران

۲6 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۷۶، استاد محمدکریم پیرنیا ـ احیاگر معماری سنتی ایران ـ بدرود زندگی گفت.
محمدکریم پیرنیا؛ احیاگر معماری سنتی ایران
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 9 شهریور_92231131

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز پنج‌شنبه نهم شهریور ماه 1402 خورشیدی، یکصد و شصت و چهارمین روز سال جاری، برابر است با سی‌ و یکم آگوست 2023 میلادی و چهاردهم صفر 1445 هجری قمری. 

۲6  سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۷۶، استاد محمدکریم پیرنیا ـ احیاگر معماری سنتی ایران ـ بدرود زندگی گفت.

محمدکریم پیرنیا در سال ۱۲۹۹ در یزد متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش گذراند. از دوران کودکی به معماری علاقه داشت و از آن‌جا که پدرش معمار چیره‌دستی بود و در نقاشی و خطاطی نیز تبحر داشت، با این فنون آشنایی پیدا کرد. محمدکریم پیرنیا پس از گرفتن دانشنامه‌ دیپلم، در دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت، ولی بعد آن را ناتمام رها کرد و به بررسی بناها و تحقیق و گفت‌وگو با معماران و استادکاران قدیمی پرداخت.

                                                                        

استاد پیرنیا همچنین تحقیقات ویژه و پردامنه‌ای بر روی «تاق در معماری ایرانی و سبک‌های آن» به انجام رساند. پس از ترک دانشگاه، در وزارت فرهنگ مشغول به کار شد و به طراحی چند مدرسه‌ روستایی با طرح ایرانی پرداخت. همچنین مدارس متعددی را با استفاده از عوارض شهرداری و با قیمتی ارزان در مناطق شهر تهران ساخت. استاد پیرنیا افزون بر معماری که حوزه‌ تخصصی وی بود، در ادبیات، نقاشی، خوشنویسی و موسیقی هم دست داشت و نظریه‌ معروفش درباره‌ «چهار اصل مشترک هنرهای ایرانی ـ اسلامی» از همین آشنایی با دنیای گونه‌گون فرهنگ و هنر ایرانی ـ اسلامی تأثیر پذیرفته است.

استاد محمدکریم پیرنیا ـ احیاگر معماری سنتی ایران ـ در ۹ شهریور ۱۳۷۶ در ۷۷ سالگی شمع وجودش خاموش گشت. مزار او بنا به در خواست خودش، در «خانه‌ رسولیان» یزد واقع است که در حال حاضر دانشکده‌ هنر و معماری یزد در این مکان قرار دارد.

 

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید