۱۴۰۳/۰۶/۲۹
دیروز همین‌جا، هجدهم خرداد

غلامحسین نقشینه، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون

27 سال پیش در چنین روزی در سال 1375، غلامحسین نقشینه ـ بازیگر پیش‌کسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ـ درگذشت.
غلامحسین نقشینه، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 18 خرداد_97868770

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز پنج‌شنبه هجدهم خردادماه 1402 خورشیدی، هشتادمین روز سال جاری، برابر است با هشتم ژوئن 2023 میلادی و نوزدهم ذی‌القعده‌ی 1444 هجری قمری. 

 27 سال پیش در چنین روزی در سال 1375، غلامحسین نقشینه ـ بازیگر پیش‌کسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ـ درگذشت.

غلامحسین نقشینه در سال 1282 در تهران به دنیا آمد. او فعالیت هنری خود را از سال 1299 با بازی در تئاترهای «گروه کمدی ایران» در «سالن گراند هتل» آغاز کرده بود. همچنین فارغ‌التحصیل نخستین دوره‌ «هنرستان هنرپیشگی تهران» در سال 1318 بود. نقشینه در «تئاتر دهقان» و بعد در «تئاتر تهران» کار بازیگری را ادامه داد. او در نمایشنامه‌هایی همچون «قتل در تماشاخانه»، «شاه عباس و جنگ دربند»، «رستم و سهراب»، «محاکمه‌ ماری دوگان» و «دلدادگان» بازی کرده بود.

                               

این بازیگر فعالیت در سینما را از سال 1332 با کارگردانی و بازیگری فیلم «میهن‌پرست» آغاز کرد. نقشینه در سال 1341 با سمت معاون مدیر کل امور مخابرات سازمان برنامه و بودجه بازنشسته شد. او پس از 22 سال دوری از صحنه‌ نمایش، با نمایش «پالتوی آرزوها» به عرصه‌ تئاتر بازگشت. یکی از کارهای به یاد ماندنی او، بازی در مجموعه‌ تلویزیونی «دایی جان ناپلئون» به کارگردانی ناصر تقوایی است. وی پس از انقلاب نیز در فیلم‌های سینمایی «وکیل اول»، «ناخدا خورشید»، «افسون» و «ای ایران» بازی کرد.

استاد غلامحسین نقشینه ـ بازیگر پیش‌کسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ـ در 18 خرداد 1375 در 93 سالگی در تهران شمع وجودش خاموش گشت.

همراه با: بخشی از دیالوگ سریال تلویزیونی «دایی جان ناپلئون»

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید