۱۴۰۳/۰۳/۰۱
دیروز همین‌جا، سوم مرداد

سید ضیاء‌الدین سجادی؛ کارشناس ادبی رادیو از تابستان 1343

27 سال پیش در چنین روزی در سال 1375، سید ضیاءالدین سجادی ـ ادیب، محقق و از مفاخر فرهنگی ایران ـ بدرود زندگی گفت.
سید ضیاء‌الدین سجادی؛ کارشناس ادبی رادیو از تابستان 1343
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 3 مرداد_55586404

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز سه‌شنبه سوم مرداد ماه 1402 خورشیدی، یکصدوبیست‌وهفتمین روز سال جاری، برابر است با بیست و پنجم جولای 2023 میلادی و هفتم محرم 1445 هجری قمری.

27 سال پیش در چنین روزی در سال 1375، سید ضیاءالدین سجادی ـ ادیب، محقق و از مفاخر فرهنگی ایران ـ بدرود زندگی گفت.

کسب دانشنامه لیسانس و تدریس

سید ضیاءالدین سجادی در سال 1299 در مشهد به دنیا آمد. تحصیلات مقدماتی، دبیرستان و دانشسرای مقدماتی را در زادگاهش گذراند و گواهی‌نامه‌ دیپلم ادبی گرفت. از 1316 به استخدام وزارت فرهنگ درآمد و به عنوان دبیر در دبیرستان‌های مشهد به تدریس پرداخت. در 1320 در تهران ساکن شد و چهار سال بعد با کسب رتبه‎ نخست، در رشته‌ زبان و ادبیات فارسی، از دانشسرای عالی دانشنامه‌ لیسانس گرفت.

                                                                                                                 

همکاری با رادیو، در مکتب استاد

ضیاءالدین سجادی از آن پس همکاری خود را با رادیو آغاز کرد و به تهیه و اجرای برنامه‌های ادبی پرداخت. از 1328 نیز به عضویت شورای نویسندگان رادیو و شورای برنامه‌‌های انتشارات درآمد. پس از آن، تا سال 1357 عضو شورای عالی برنامه‌های رادیو تلویزیون بود. وی در رادیو برنامه‌ای داشت که در آن به پرسش‌های شنوندگان در زمینه‌ زبان فارسی، درست‌نویسی، تلفظ صحیح و ریشه‌شناسی واژگان و مسائلی از این دست، پاسخ می‌گفت. بعدها این درس‌گفتارها در کتابی با نام «در مکتب استاد» گردآوری و چاپ شد. این برنامه‌ رادیویی ابتدا در اوائل دهه‌ 40 خورشیدی توسط سعید نفیسی برگزار می‌شد، اما از تابستان 1343 که استاد نفیسی به اروپا رفت، استاد سجادی به عنوان کارشناس این برنامه، انتخاب گردید و آن را ادامه داد. از این رو، دو کتاب با نام «در مکتب استاد» در این زمینه موجود است.

کسب دانشنامه دکتری و تألیف مقالات متعدد

استاد سجادی در سال 1334 دانشنامه‌ دکتری در زبان و ادبیات فارسی را از دانشگاه تهران دریافت کرد. وی به زبان‌های فرانسوی و انگلیسی و عربی هم آشنایی داشت. در سال 1339 درجه‌ دانشیاری و در 1344 درجه‌ استادی گرفت و سرانجام در 1358 بازنشسته شد. او افزون بر تألیفات متعدد، بیش از 170 مقاله در موضوع‌های ادبی، تاریخی و دینی نوشته است. استاد دکتر سید ضیاءالدین سجادی ـ محقق و ادیب ـ در 3 مرداد 1375 در 76 سالگی در تهران شمع وجودش خاموش گشت.

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، دکتر سجادی را به عنوان یکی از مفاخر فرهنگی ایران‌زمین معرفی کرده است.

همراه با: صدای سالهای دورِ دکتر ضیاء‌الدین سجادی در رادیو

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید