۱۴۰۳/۰۶/۳۰
دیروز همین‌جا، دوم خرداد

سالروز درگذشت نصرالله فلسفی و ناصر حجازی

42 سال پیش در چنین روزی در سال 1360، نصرالله فلسفی، و 12 سال پیش در چنین روزی در سال 1390، ناصر حجازی، زندگی را بدرود گفتند.
سالروز درگذشت نصرالله فلسفی و ناصر حجازی
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 2 خرداد_43383189

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز سه‌شنبه دوم خردادماه 1402 خورشیدی، شصت و چهارمین روز سال جاری، برابر است با بیست و سوم مِی 2023 میلادی، و سوم ذی‌القعده‌ی 1444 هجری قمری.

 42 سال پیش در چنین روزی در سال 1360، نصرالله فلسفی ـ پژوهشگر ـ بدرود زندگی گفت.

تحصیلات، استخدام در دولت و مشاغل فرهنگی

نصرالله فلسفی، فرزند میرزا نصرالله مستوفی سوادکوهی از مستوفیان دربار قاجار، در سال 1280 در تهران به دنیا آمد. او تحصیلات خود را در مدارس اقدسیه، آلیانس و دارالفنون طی کرد. پس از تکمیل تحصیلات عالیه، به استخدام وزارت پست و تلگراف درآمد. سپس به وزارت فرهنگ منتقل شد. نصرالله فلسفی در دارالفنون، دانشسرای عالی و مدارس متوسطه‌ تهران، به تدریس تاریخ و جغرافیا و علوم ادبی پرداخت و با تأسیس دانشگاه تهران، به عنوان مدرس تاریخ پیش از اسلام، به دانشکده‌ ادبیات رفت. او میان سال‌های 1335 تا 1340 در سِمَت رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا و اسپانیا مشغول خدمت شد. در 1343 بازنشسته گردید و در اروپا اقامت گزید. نصرالله فلسفی مدتی نیز به عنوان استاد مدعو در دانشگاه استراسبورگ فرانسه تدریس کرد.

                                                                                                 

مقالات تحقیقی و آثار مکتوب

این پژوهشگر معاصر مقالات تحقیقی خود را درباره‌ تاریخ و ادبیات ایران، در نشریاتی مانند: «سخن»، «وحید» و «یغما» به چاپ رساند. فلسفی طبع شعر نیز داشت، ولی به ندرت می‌سرود. چند غزل و قصیده و مثنوی کوتاه خود را در دفتری به نام «چند شعر» منتشر کرده است. کتاب‌های: «تاریخ اروپا در قرن نوزدهم و بیستم»، «تاریخ روابط اروپا و ایران در دوران صفوی»، «جنگ چالدران» و چند ترجمه مانند: «منتخب اشعار ویکتور هوگو» و «فرهنگ فلسفی ولتر»، از آثار مکتوب این پژوهشگر است.

استاد نصرالله فلسفی ـ پژوهشگر معاصر ـ در 2 خرداد 1360 در 80 سالگی در تهران شمع وجودش خاموش گشت و در حرم حضرت عبدالعظیم در خاک آرمید.

                                                                                     ********************************************************************** 

12 سال پیش در چنین روزی در سال 1390، ناصر حجازی ـ بازیکن و مربّی فوتبال ـ بدرود زندگی گفت.

ناصر حجازی در سال 1328 در تهران به دنیا آمد. او دروازه‌بان اول تیم ملی فوتبال ایران در دهه‌ 1350 بود و 2 قهرمانی در جام ملت‌های آسیا، 1 قهرمانی در بازی‌های آسیایی و شرکت در المپیک و جام جهانی فوتبال را در کارنامه‌ خود دارد. فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال، ناصر حجازی را «دومین دروازه‌بان برتر قرن بیستم قاره‌ آسیا»، پس از محمد الدّعایه‌ عربستانی معرفی کرده است. این فوتبالیست نامدار تیم ملی کشورمان، به «عقاب آسیا» مشهور بود. ناصر حجازی در دوران مربی‌گری هم، تیم استقلال تهران را به نایب قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا و قهرمانی لیگ آزادگان و جام حذفی ایران رساند.

                                                    

 

استاد ناصر حجازی در سی‌اُم اردی‌بهشت 1390 به هنگام تماشای بازی فوتبال استقلال و پاس همدان، به علت وخامت حالش به اِغما رفت و در حالی که مبتلا به سرطان ریه بود، در 2 خرداد 1390 در 62 سالگی در بیمارستانی در تهران شمع وجودش خاموش گشت.                                           

 

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید