۱۴۰۳/۰۲/۰۸
دیروز همین‌جا؛ بیست و دوم مرداد

زادروز مهدی بهادری نژاد

استاد دکتر مهدی بهادری‌ نژاد ـ دانشمند علوم پایه و از چهره‌های ماندگار علمی کشور ـ امروز نودمین شمع زندگی را روشن می‌کند.
زادروز مهدی بهادری نژاد
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 22 مرداد_75823037

 به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز یک‌شنبه بیست و دوم مردادماه 1402 خورشیدی، یکصد و چهل و ششمین روز سال جاری، برابر است با سیزدهم آگوست 2023 میلادی و بیست و ششم محرم 1445 هجری قمری.

90 سال پیش در چنین روزی در سال 1312، مهدی بهادری‌نژاد ـ دانشمند ایرانی ـ به دنیا آمد.

مهدی بهادری‌ نژاد استاد در رشته‌ مهندسی مکانیک و عضو پیوسته‌ فرهنگستان علوم ایران است. وی از چهره‌های ماندگار ایران و دارای نشان درجه‌ یک دانش نیز هست. مهدی بهادری‌نژاد در 22 مرداد 1312 در تهران زاده شد. تحصیلات متوسطه را در دبیرستان البرز تهران گذراند. در سال ۱۳۳۱ تحصیلات دانشگاهی را در رشته‌ مهندسی مکانیک در دانشکده فنی دانشگاه تهران آغاز کرد و در ۱۳۳۵ با کسب رتبه‌ اول فارغ‌التحصیل شد. پس از مدتی، برای ادامه‌ تحصیل به آمریکا رفت و به دنبال دریافت مدرک کارشناسی ارشد از «دانشگاه ویسکانسین»، دانشنامه‌ دکتری را در سال 1343 از «دانشگاه ایلینوی» گرفت.

                                                                                    

دکتر مهدی بهادری‌نژاد، دو سال در آمریکا به تدریس پرداخت، سپس به ایران بازگشت. در دانشگاه شیراز به تدریس مشغول شد و در سال ۱۳۵۱ به مرتبه‌ استادی رسید و در ۱۳۶۶ به دانشگاه صنعتی شریف منتقل شد. دکتر بهادری‌نژاد ۱۲ سال نیز در سه دانشگاه در آمریکا و یک دانشگاه در کانادا به تدریس و تحقیق پرداخت. همچنین در دو مرکز تحقیقاتی در اتریش و ایتالیا فعالیت پژوهشی داشته‌ است. این دانشمند ایرانی در سال ۱۳۸۰ در نخستین دوره‌ انتخاب چهره‌های ماندگار، به عنوان چهره ماندگار کشور انتخاب شد. در کارنامه‌ وی بیش از صد مقاله‌ علمی به زبان‌های انگلیسی و فارسی، تألیف دو جلد کتاب علمی ـ عرفانی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و اسپانیایی، یک کتاب عرفانی به زبان فارسی و سه کتاب در زمینه‌ مهندسی مکانیک به زبان فارسی دیده می‌شود.

دکتر بهادری‌نژاد در خرداد ۱۳۸۵ در مراسمی که در کتابخانه ملی ایران برگزار شد، توسط فرهنگستان علوم به عنوان چهره‌ برجسته‌ علمی برگزیده شد و نشان درجه‌ یک دانش و «لوح سپاس فرهنگستان» نیز توسط رئیس جمهور وقت به وی اعطا شد.

استاد دکتر مهدی بهادری‌نژاد ـ دانشمند علوم پایه و از چهره‌های ماندگار علمی کشور ـ امروز نودمین شمع زندگی را روشن می‌کند.

موسیقی متن این پادکست:

آلبوم: گوش 3

قطعه: گلشن

آهنگساز: مزدا انصاری

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید